Via De Bethuwe terug naar huis

Nederland, Buren

Paaszaterdag. We staan op met stralend weer en maken ons klaar om huiswaarts te keren. Maar niet zonder eerst nog een klein rondje in het bos en nog even te zwaaien naar de familie.

We besluiten om een stukje van De Bethuwe te rijden voor we de autostrade nemen. Daarvoor nemen we eerst de veerboot naar Culemborg. De eigenaar van de B&B raadde ons aan om de hoofdwegen te mijden en via de kleine wegen richting Buren en Tricht te rijden.

Dit is het seizoen van de bloesems. Vooral de kersen- en perenbomen staan in bloei. De appelbloesem zit nog grotendeels in de knop.

We hadden ergens wel verwacht dat het met dit lange weekend en ook nog eens mooi weer druk zou kunnen worden en tot kort na de middag is het nog enigszins te doen.

Zowat elke boer heeft hier een boerderijwinkel en zo stoppen we een aantal keren om inkopen te doen. Zo kunnen we weg tot na Pasen.

We houden halt in het stadje Buren. Dit is één van de mooiste stadjes van Nederland en geniet van een beschermd stadsgezicht. We parkeren buiten het centrum en lopen via het "vrijerslaantje" naar de stadspoort. We komen op een gezellig pleintje en dito winkeltjes uit. Eerst even lunchen bij "De Prins" om daarna over de oude vestingen te wandelen. Aan de ene kant kijken we uit op het oude weeshuis, wat nu het museum van de Maréchaussee is. Aan de andere kant zicht op water, boerderijen, polders en boomgaarden. We lopen tot aan de molen. Deze dateert uit begin 18e eeuw. Je kunt de molen bezoeken en hij is ook nog steeds in gebruik als graanmolen.

Terug de auto in en via het mooie landschap richting Tricht. Daar is ondertussen geen doorkomen meer aan. De smalle dijkwegen zijn vandaag aan de fietsers en wandelaars. Je valt er met een auto compleet uit de toon.

Aangezien we nog een aantal kms te gaan hebben, besluiten we het hierbij te laten en misschien in de toekomst hier even een weekendje te boeken om de streek wat beter te leren kennen.

We rijden naar huis en sluiten een mooie en rustgevende driedaagse in Nederland af.

Een mooie rit in deze tijd van het jaar ,zeker op een zonnige dag .ook genoten van jullie bezoek .

Luut 2022-04-20 12:17:10

Jullie hebben weer een heel prachtige uitstap achter de rug. Nederland heeft ook nog zeer veel mooie plaatsjes en het is niet zo heel ver rijden. Mooie foto's.