Het Zwin, een stukje natuur aan zee

België, Het Zwin

Ik heb de wandelknooppuntenkaart van Het Zwin al een hele tijd in de kast liggen en nu ze er een nieuw bezoekerscentrum hebben, en het bovendien eindelijk weer eens mooi weer is, besloten we om dat stukje natuur aan zee eens wat beter te leren kennen.

Het begin van een lang weekend betekent meestal heel druk verkeer richting de Kust. We besluiten tot in Cadzand te rijden om die drukte te mijden. Achteraf gezien was dat eigenlijk niet nodig geweest, maar goed.

We startten dus onze grensoverschrijdende wandeling in Cadzand Zomerdorp Het Zwin. De wandelknooppunten lopen in het begin gelijk met een fietsroute. Hadden we dat op voorhand geweten, dan waren we op een ander punt gestart. Door het mooie weer, was het filerijden voor de fietsers. Wij als wandelaars daartussen was geen goede combinatie. Er was echter geen alternatief, dus we moesten erdoor. Zo'n 2,5km lang vonden we er niets aan eigenlijk.

Uiteindelijk kwamen we aan het nieuwe bezoekerscentrum van het Zwin. Al even druk daar. We laten het dus links liggen, maar komen hier zeker nog eens een kijkje nemen op een minder druk tijdstip. En dan nemen we de verrekijker mee om vogels te spotten.

Vanaf het bezoekerscentrum begon de wandeling pas leuk te worden. Eens we van het fietspad af waren, doken we de rust van de natuur in en hoorden we de vogels en het ruisen van de wind. Het was een afwisselend parcours : verharde wegen, onverharde wegen, zandwegen, boswegen, knuppelwegen (houten vloeren op palen) en strand. Dat laatste hebben we zelf eraan toegevoegd, want op de uitgestippelde knooppunten zie je de zee en het strand niet echt. Ik wou graag op het strand lopen, dus zijn we een beetje afgeweken. Tot aan de Zwingeul. Daar gingen we het parcours terug op tot we weer aan het bezoekerscentrum kwamen. Van daaruit dan terug over dat ellendig druk fietspad naar de auto.

Een mooie wandeling van zo'n 14km dat je in elk seizoen kan wandelen. Een volgende keer rijden we dus niet tot aan Cadzand hiervoor en misschien doen we dan ook wel eens een begeleide wandeling met een gids want dan kom je op nog andere plekjes die anders niet toegankelijk zijn. Rubberen laarzen of goed schoeisel zijn hier altijd op zijn plaats.

Het bezoekerscentrum noemt zich een luchthaven voor vogels. Ik ving een glimp op van een "departures" en "arrivals" bord, net als in een echte luchthaven. Daarop zie je per maand wanneer vogels landen en vertrekken. Ik vond het wel een leuk idee, dus daar wil ik wel eens een "boarding pass" voor kopen en inchecken aan de balie.

En zo hebben we weer een stukje België ontdekt. Ik was er ooit eens op schoolreis geweest, dus heel erg lang geleden en Vincent was er eigenlijk nog nooit.

Tot een volgende keer !

Snel eens getest of de code dezelfde was als voor Oostenrijk...

Stephan 2016-08-14 13:53:12

Mooie wandeling, mooie foto s .voor de volgende wandelingen evn eerst de fietsroutes checken , maar dat lijkt me moeilijk, twee verschillende hobby s die mekaar weleens in de weg zitten 😉😉