Om en rond Cassel in Frans-Vlaanderen

Frankrijk, Cassel

Ik kocht onlangs een wandelkaart voor de omgeving van de Kasselberg in Frans-Vlaanderen. Hoewel de regio maar op een uurtje rijden van bij ons is, en we er al een paar keer doorgereden zijn, hadden we hier eigenlijk nog nooit echt gestopt om de regio te voet te verkennen.

En aangezien het vandaag zonnig en net niet te warm zou worden, maakten we de picnic klaar en reden we richting Frankrijk. Onderweg pikten we mijn zus op die hier op een boogscheut vandaan woont.

We parkeerden op de Place du Général Vandamme en begonnen aan een tochtje van 10km van de top naar de vallei rond Kassel en terug. Ik had een voorgestelde wandeling uit de folder gekozen en eigenlijk had ik die wat beter moeten bekijken. Niet dat het geen mooie wandeling was, maar ze ging vooral over verharde wegen en dat is net iets minder spannend. Tegelijkertijd moet ook gezegd worden dat er in heel de regio niet zo veel onverharde paden zijn.

Kassel of Cassel, in het Frans is een grote puist van 176m hoog, middenin een vlak landschap. Het stadje zelf charmeert door zijn vele nauwe straatjes en een mooi marktplein. Hier zijn veel terrasjes met zicht op het plein en op de prachtige voormalige rechtbank waar nu het 'Musée de Flandre' gehuisvest is. Daar moeten we ooit nog eens binnenlopen.

De grote trekpleister van Kassel is ongetwijfeld het Belvédère op de top. Daar kun je genieten van schitterende uitzichten richting Frankrijk en België.

Onze wandeling loopt doorheen zowel nauwe straatjes, als bredere wegen tussen de velden rondom de stad. We lopen ook een stukje over de oude vestingen om te eindigen op de top.

Het deed goed om de benen te strekken en een beetje hoogteverschillen te trotseren. En ook het drankje op één van de terrassen met zicht op de omgeving deed ons deugd.

De wandelkaart van Kassel beslaat de weide omgeving van de stad en die willen we zeker nog verder verkennen.

Een aanrader dus, want Frankrijk, dat geeft je meteen een vakantiegevoel.