We zijn er bijna klaar voor

België, Izegem

Morgen is het zover en vertrekken we voor 5 dagen, 4 nachten naar Rome en Vaticaanstad.

In 2012 was ik er al eens voor 4 dagen, maar dat was toen op een congres waardoor niet alle tijd gebruikt kon worden om de stad te ontdekken. Toen lag het hotel ook buiten het centrum wat ook tijdsverlies met zich meebrengt. Mijn eerste bezoek aan Rome was door vermoeidheid en onvoldoende voorbereid zijn niet zo'n succes. Ik had niet het wow-effect dat iedereen heeft bij deze stad. Mijn eerste indruk toen was vooral : druk, luidruchtig en vuil. Ik moet eerlijk toegeven dat dat na onze 5 dagen deze keer ook nog steeds de eerste indruk is. Maar nu was ik voorbereid en kon ik ook de vele mooie dingen zien die deze stad heeft.

Ik wou Rome vooral opnieuw doen met Vincent. Het was zijn wens om ooit eens de Sixtijnse Kapel te zien, dus dat was 1 van de redenen om nog eens terug te keren naar deze stad.

Ik begon in augustus 2017 al met de voorbereiding. Uitkiezen van de data, hotel boeken en vliegtuigtickets boeken. We vlogen met SN Brussels Airlines omdat ik het niet zo voor de low-cost airlines heb en ik de service ook wel goed vind. En zo ver op voorhand, boek je ook aan een goede prijs.
De maanden die volgden verdiepte ik me in de bezienswaardigheden van de stad en hoe je die het beste combineert.

Ik heb heel veel goede tips uit de volgende website gehaald : www.romewise.com Je vindt haar ook terug op facebook onder Romewise. Via de tips kon ik onze trip vorm geven en vooral veel tijd winnen door bepaalde zaken op voorhand te boeken.

Hieronder geef ik een overzicht van wat er komt en wat er op voorhand geboekt werd. Details worden dan tijdens de verslagen gegeven.

7/5/2018 : heenreis, het toeristische centrum (Trevi, Pantheon etc) en 's avonds show Guidizio Universale. De show werd op voorhand geboekt.
8/5/2018 : Vaticaanmusea, St-Pietersbasiliek, 's avonds foodtour. Alle 3 op voorhand geboekt.
9/5/2018 : Colosseum, Forum Romarum, Capitoline museum. Colosseum op voorhand geboekt.
10/5/2018 : Ostia Antica (buiten Rome)
11/5/2018 : Galleria Borghese en Necropolis Vaticaan. Beide op voorhand geboekt.

Ik wil ook nog even iets kwijt over het hotel dat we boekten. Ik kreeg het adres van iemand uit de reissector want zelf was ik er waarschijnlijk niet op uitgekomen.

Hotels in Rome zijn erg duur, tenminste als je een beetje comfort wil, en een goede ligging. Ik bekeek 3 sterren en 4 sterren hotels en kwam telkens op een prijs van om en bij de 260€ per nacht uit voor kamer met ontbijt. Ik wou dit iets goedkoper doen en kwam dus via via uit op Suite Little Queen in de Via Florida http://www.littlequeen.it/suite/en/ Laat je niet misleiden door de naam. Dit zijn uiteraard geen suites, maar wel nette kamers. Het is ook geen hotel maar een B&B. En gelukkig had ik ook op tripadvisor wat gelezen zodat ik ook voorbereid was op de entrée.
Gedurende het boekingsproces had ik goed Engelstalig contact met Sarah en boekte ik ook hun taxiservice van de luchthaven naar het hotel. Die chauffeur zette ons keurig af. Hadden we dit met het openbaar vervoer gedaan (wat perfect mogelijk was) dan hadden we toch even moeten zoeken, denk ik.
De voordeur is helemaal beklad met graffiti. Eens die voorbij kom je op een bouwwerf terecht want er wordt een lift geïnstalleerd. Op de 1e verdieping kom je in de B&B. Wij waren er vroeg genoeg om Sarah te treffen, maar na 16u is hier dus niemand meer. Dan moet je je plan trekken daar.
Onze kamer en badkamer was ruim genoeg en heel netjes ook. Omdat we 's anderendaags heel vroeg weg moesten, stond er tegen 's avonds ontbijt op de kamer en in de minibar. Ook hadden ze gemerkt dat het de dag voor aankomst Vincent's verjaardag was en stond er een flesje proscecco klaar. Heel attent dus ! Prijs per nacht in mei is 140€.

Het ontbijt is geen hoogvlieger, maar ik denk dat dat overal in Italië zo is. Ze hebben nu eenmaal geen ontbijtcultuur en nemen 's ochtends genoegen met een koffie en iets zoets erbij. Er zijn genoeg bars waar je 's ochtends kunt ontbijten, dus het hoeft niet per se inbegrepen te zijn in de kamer.
Het hotel ligt heel centraal. Wij hebben alles te voet gedaan. Het verste punt is Vaticaan waar je toch een half uurtje naartoe wandelt. Pantheon ligt op 5 minuten. Colosseum op 15 minuten. De ligging is dus zeker heel goed.

Enige minpuntje is dat de kamers heel gehorig zijn. Je kunt dus letterlijk alles horen wat er in de kamer ernaast gebeurt. Conversaties kun je dus woord per woord volgen en van de rest zal ik geen tekeningetje maken. ;-) Ze zijn er zich in het hotel ook van bewust en zeggen dat ze er iets gaan aan doen, maar ik heb er mijn twijfels over of dat ook wel echt zo zal zijn. Oordopjes meedoen is dus een must als je een lichte slaper bent. Ik was gelukkig voorzien. :-D

Dus, morgen beginnen we eraan, aan onze citytrip en krijgen jullie dag per dag geserveerd. Ik hoop dat jullie er evenveel van genieten zoals wij.

De foto's hierbij geven jullie een indruk van de B&B.

Tot morgen !

Inderdaad , even een gesprek vooraf is zeker nodig 😄😀

Luut 2018-05-12 16:20:48

Eindelijk wat tijd gevonden om je verslag te lezen! Veel plezier in Rome!