Nieuwpoort : IJzermonding

België, nieuwpoort

De dag begint met een stralende zon in een strakblauwe hemel. Het is een verademing na de voorbije winderige en regenachtige dagen. Het lokt ons in ieder geval naar buiten. Ik heb er nood aan om letterlijk mijn hoofd even te laten leegwaaien, dus zijn we het er vrij snel over eens dat we daarvoor best naar de kust gaan.

We sluiten de winter af met een 14-km lange wandeling in en om de IJzermonding in Nieuwpoort.

Hoewel het zonnig is, zijn we blij dat we ons warm genoeg ingeduffeld hebben, want als we uit de auto stappen snijdt de wind ons in het gezicht. We starten aan de Nieuwe Jachthavenweg richting Natuurreservaat de IJzermonding en de Hennepolder. Langsheen de route kun je schuilen in kijkhutten en krijg je er ook de nodige informatie over het landschap en de vogels.

Je kunt tot helemaal op de pier wandelen, maar wij besluiten om ons met de gratis veerboot te laten overzetten naar Nieuwpoort-Bad. De veerboot vaart niet elke dag tijdens het laagseizoen, dus je checkt best even voor je vertrekt op deze website : http://www.welkombijvloot.be/uurregeling-veerdienst-nieuwpoort

We hoeven niet lang te wachten en voor we het weten staan we al aan de overkant om onze wandeling verder te zetten. Eerst een stukje langs de dijk om dan weer landinwaarts te wandelen. Eens we het Hannecartbos voorbij zijn kijken we over de vlakke polders. Doordat we nog steeds in het zonnetje lopen, en doordat het KMI bij vertrek geen noemenswaardig slecht weer voorspelde, hebben we niet in de gaten, dat een donkere regenband ons achtervolgt... Gelukkig kijkt Vincent tijdig achterom. Verdorie, en nu ? We zijn nog zeker 3km van de auto en doordat we in een open landschap lopen is er ook geen mogelijkheid om snel ergens een koffie te gaan drinken. Iets verderop op de route moeten we wel onder een brug door, dus als we tempo maken, kunnen we misschien net op tijd daaronder gaan schuilen.

We halen het ! En nog geen 10 minuten later komt de stortvlaag eraan. En het is niet zomaar een vlaag want na een half uur regent het nog steeds flink. We staan af te koelen en dat is niet goed. Vincent stelt voor om de auto te gaan halen en vertrekt. Even later is het droog en besluit ik hem achterna te gaan. Lang leve de GSM om elkaar op de hoogte te houden ! Uiteindelijk ben ik ook wel blij om weer in beweging te zijn en komen we nog langsheen een mooi stukje vaart dat eindigt aan het bekende Albert I monument.

Ik ken dit monument al mijn hele leven, maar gek genoeg heb ik het nog nooit echt van dichtbij gezien. Helaas dreigt het weer te beginnen regenen, dus maken we haast naar de auto. Dit WOI- monument wil ik echter bij een volgende gelegenheid nog wel een keertje uitgebreider bezoeken.

Als we even later terug aan de auto komen, schijnt de zon alweer en is de cirkel rond.

Een pittige wandeling die we goed voelen in de benen.

We volgden onderstaande knooppunten van het wandelnetwerk Westkust :

Start : Nieuwe Jachthavenweg Nieuwpoort, knooppunt 3

3-77-6 (overzet veerboot) - 85-75-76-77-78-81-80-96-95-99-98-1-3

Tot in de lente !

Mooie foto s ( zoals altijd 🙂

Luut 2019-03-23 20:50:13

altijd leuk

nancy 2019-03-28 14:50:30

Typisch België he: Je kan het bijna nooit droog houden!