Turen door de vensters van Gargellen. Fenster wandeling

Oostenrijk, Gargellen

Door het warme weer blijven de hotelgasten lang (lees : tot in de kleine uurtjes) op het terras zitten, waardoor wij pas laat in slaap komen.

Wie gedacht had dat we daardoor lang zouden uitslapen is eraan voor de moeite. We hebben altijd wat tijd nodig om in het vakantie-ritme te komen, dus zijn we vanochtend om 6u al klaarwakker. Gordijnen open en even op het balkon. In de tuin van het hotel is het al druk met over en weer rennende eekhoorns. Blijkbaar zijn ze hier thuis want we zien ze elke dag in de weer.

We starten de dag met een lekker ontbijt.

Het wordt ook vandaag weer erg warm, dus twijfelen we even wat we gaan doen. Meteen hoog de bergen in of eerder een gemoedelijke wandeling in de bossen ?
Omdat we hier nog maar net zijn, kiezen we voor de gemoedelijke wandeling. Kwestie van een beetje in te lopen en niet meteen voor het grote geweld te gaan.

Dus om 9.45u starten we de Gargellner Fenster-wandeling. De wandeling gaat rond het dorp Gargellen en op heel veel plaatsen zijn een soort vensters of doorkijkjes gemaakt. Een panoramawandeling op kleine hoogte, zeg maar.

Maar ... mispak je echter niet ! Hier in de bergen is zelfs een "vlakke" wandeling nooit vlak. En gezien onze conditie ook niet dat is, trappen we in combinatie met de hitte al snel op onze adem. Het eerste deel loopt door een mooi bos en in de schaduw is het nog aangenaam. Maar op een gegeven moment moeten we ook over weiden en daar is de zon genadeloos. Het is te warm om te wandelen. Zelfs op deze hoogte (1400m) is het meer dan 30°C in de zon. Gelukkig zijn er op de wandeling heel veel bankjes om even te rusten.

We houden halt bij de Ronggalpe. Het "gespritzter Hollunderwasser" lest onze dorst. En van het stuk "Zitronenkuchen" en "Himbeerenkuchen" krijgen we weer wat energie.

We lopen verder en merken dat de onweerswolken zich al aan het vormen zijn. Vandaag zou de laatste dag van de hittegolf zijn. Vanavond wordt er onweer voorspeld en vanaf morgen gaan we een periode "kwakkelweer" in. Voor mij mag het gerust een heel stuk koeler worden want dat wandelt gemakkelijker, maar als het kan dan wel liefst droog weer. We zien wel.

Om 14u zijn we al terug in het hotel. Ik ben oververhit en de koele douche doet deugd. Uiteindelijk was de wandeling 9,5km lang en overbrugden we toch 500 hoogtemeters.

We houden ons voor de rest van de middag rustig. We hebben genoeg lectuur mee, dus dat is geen probleem.

Vanavond worden we om 18.30u al in het restaurant verwacht want er wordt een fijnproeversmenu geserveerd. We hebben gisteren al gemerkt dat de keuken hier erg goed is en ook vanavond worden we niet teleurgesteld. Deze fijne keuken hebben we eigenlijk nog nooit gehad op vakantie. Het is zeker niet de doordeweekse bergkeuken en dat is ook de reden waarom veel gasten hier op weekend komen. Even genieten van de berglucht en daarnaast nog eens lekker eten.

Gaan we dat wel een week volhouden ? :-D

Ondertussen rommelt het in de verte en breekt het onweer los. Het is dus afwachten hoe het morgen is alvorens we plannen kunnen maken.

Hey Hilde, zoals altijd heel fijn geschreven en dus leuk om te lezen! Je foto's nodigen uit: het o zo bekende: de houten banken in het gras, de ruwe balken, de weiden en dennebomen. Oostenrijk blijft toch supermooi! Het is al een tijd geleden dat ik er in de zomer nog was en geloof het of niet, door je foto's denk ik opnieuw aan de tijd dat ik nog jong was, en krijg er bijna tranen van in de ogen. Die vakanties met mijn ouders in Tirol waren de mooiste, daar kan geen enkele verre reis aan tippen. Ik ben verzot op de bergen, alhoewel ik ze soms vervloek als alles pijn doet na het wandelen. Maar ik kan ook niet zonder. Dat heb ik helemaal van mijn vader. Jammer genoeg is er die niet meer. In elk geval ik ben hem en mij ma nog altijd dankbaar dat ze mij de bergen hebben leren kennen. Vele groetjes, Dirk