De Samenloop van de 2 Ourthes

België, Engreux

Ook vandaag zijn we al vroeg uit de veren. Het is mistig en koud deze ochtend met temperaturen rond het vriespunt.

Het is onze laatste dag en voor we naar huis vertrekken willen we graag nog een wandeling gaan doen. Net op dat moment krijgen we een sms van de eigenaars om te laten weten dat we ons niet moeten haasten en we de kamer tot 17u hebben (ipv 11u). Dat is lief en handig, want dan kunnen we ons na de wandeling nog eens opfrissen voor we naar huis rijden.

Ons verblijf ligt quasi op de wandeling die naar de samenvloeiing van de Oostelijke en Westelijke Ourthe gaat. En volgens een tip van vorige bezoekers zou er langs de route een narcissenveld liggen. We besluiten om even te gaan kijken. Ik betwijfel of met de kou van vorige week er nog narcissen te zien zullen zijn, maar zoniet, niet getreurd want de omgeving is zo al mooi genoeg.

Als we vertrekkensklaar staan breekt de zon door. Een ideaal moment om het fototoestel in de aanslag te houden want er hangt nog een beetje nevel in de lucht waardoor je mooi, difuus licht krijgt.

Doordat we al rond 9u op pad zijn komen we geen kat tegen. We spotten een reiger in het water en verder houden de wilde ganzen ook wel wat kabaal. Voor de rest hebben we de natuur voor ons alleen.

Na 4km komen we aan de narcissen, die helaas uitgebloeid zijn. Ze beslaan een groot gebied, dus in volle bloei moet het inderdaad een mooi zicht zijn.

Ik vergaap me echter meer aan de grillige, met mos bedekte bomen en de weerspiegelingen in het water.

Iets verderop komen we aan de samenvloeiing. De plaats wordt gemarkeerd door een mooi kunstwerk. Twee vleugels die zich uitstrekken naar het water. Een zalige plek om even te verpozen.

Aangezien de volledige wandeling van de 2 Ourthes tamelijk lang is en we straks nog naar huis moeten rijden, keren we op onze stappen terug, maar volgen we wel een andere route doorheen een vrij jong naaldbomenbos. Uiteindelijk komen we weer aan het water waar we onze broodjes opeten in het zonnetje.

Tegen dat we terug aan ons verblijf zijn is het rond 15u en hebben we toch alweer 15km gestapt.

Tijd om afscheid te nemen en onze weg in te korten.

We hebben een zalige 3-daagse achter de rug in een stukje Ardennen dat we niet kenden.

Het was zeker niet de laatste keer dat we hier waren. We hielden van dit plekje, ons verblijf, de rust, het comfort, de vrijheid. Absoluut een adres om te onthouden.

Heel mooi zus, ook voor mij stukjes ongekende Ardennen !