Oudenaarde : meer dan alleen maar De Ronde

België, Oudenaarde

Nadat we 2 jaar lid waren van de Vrienden van de Brugse Musea wilden we ook wel eens buiten onze provinciehoofdstad wat cultuur gaan snuiven. Zodoende deden we onszelf met nieuwjaar de Museumpass (https://www.museumpassmusees.be/nl ) cadeau. Zo krijg je een jaar lang ongelimiteerd toegang tot 126 musea in België en stap je al eens sneller een museum binnen waar je anders misschien nooit zou komen.

Vandaag was het een mooie, maar koude, zonnige winterdag. Ideaal om een korte uitstap te doen. We waren al eens eerder in Oudenaarde, maar bezochten toen het museum van De Ronde. Maar we beloofden onszelf om nog eens terug te komen voor een bezoek aan het MOU, het museum van Oudenaarde. Belofte maakt schuld, dus vertrokken we kort na de middag richting de Vlaamse Ardennen.

Oudenaarde bezit een werkelijk schitterend stadhuis met belfort. Dat alleen al is een bezoek aan de stad waard. Het staat niet voor niets op de Unesco werelderfgoed lijst. Het komt tegenwoordig volledig tot z'n recht op het mooie, vernieuwde marktplein. Het stadhuis is een mooi voorbeeld van Brabantse gotiek en Victor Hugo schreef ooit : “in dit fantastische gebouw is er geen enkel detail dat het niet waard is bekeken te worden”. Sinds 2012 bevindt zich in het stadhuis het MOU, museum van Oudenaarde.

Oudenaarde is vooral groot en bekend geworden door de tapijtweverij. Zowat overal ter wereld kun je in musea onze Vlaamse tapijten gaan bewonderen, maar ook hier hangen er nog 15 originele wandtapijten.

Ook te bewonderen is één van de grootste zilvercollecties van Vlaanderen : de collectie De Boever-Alligoridès.

Op de benedenverdieping van het MOU krijg je een overzicht van de geschiedenis van Oudenaarde. Het feit dat schilder Adriaen Brouwer rond 1605 in Oudenaarde geboren werd krijgt ool hier de nodige aandacht.

Voor we het weten is het 16u geweest en willen we ook nog een kleine ontdekkingstocht te voet gaan doen in de stad. Wist je dat ook Oudenaarde een mooi begijnhof heeft ? Je moet er echt eens een rondje maken.

We lopen verder naar de Schelde waar we een mooi zicht hebben op de 2e kerk van Oudenaarde, de Pamelekerk en het nabijgeleven restant van de Abdij Maagdendaele. We lopen nog tot daar langs het water, maar het wordt koud in de ondergaande zon, dus keren we terug richting het centrum. Op de brug over de Schelde worden we getrakteerd op een schitterende zonsondergang.

Voor we naar huis gaan, gaan we ons nog even opwarmen aan een kop koffie en thee in een gezellig koffiehuis.

Oudenaarde is een mooie uitvalsbasis voor de Vlaamse Ardennen. Een stad die zeker het ontdekken waard is.

Heel goed verteld reisverslag .weet wel dat het een “ oude “ stad is , wel met tapijten collectie ,maar niet die zilver verzameling en dat er een begijnhof is wist ik ook niet ,weer wat bij geleerd en gezien 😉

Luut 2020-01-19 14:59:42

Weer heel goed geschreven Hilde! Leest lekker! Groetjes, Dirk

Dirk 2020-01-20 11:56:31

Op een wandeltocht een paar maand geleden, toevallig eens de Walburgakerk binnen gegaan, en het was echt een wauw gevoel. Prachtig, zeker een aanrader voor iedereen die eens in de buurt is.