Nog even herfsten in en rond Kluisbergenbos

België, Mont-de-l'Enclus

Als we de weerberichten mogen geloven, dan krijgen we vanaf volgende week echt herfstig weer met de nodige buien en koelere temperaturen. We moeten vandaag dus nog even van dat mooie, zonnige herfstweer genieten. Wandelschoenen aan en met z'n allen naar buiten dus. Helaas heeft zowat iedereen dat echt letterlijk genomen...

We besluiten om weer even in de Vlaamse Ardennen te gaan wandelen. Laten we eens starten in het Kluisbergbos en zo naar Kwaremont stappen en terug. Een mooie lus van om en bij de 13km.

We parkeren zo net voor de middag ergens op de Kluisberg. Het eerste wat me opvalt is de geur. De herfst hangt echt in de lucht. Al van in het begin is het duidelijk dat we niet de enigen zijn die vandaag het bos opzoeken. Het is ook "de week van het bos" en zelfs op dit zondagse middaguur is het al vrij druk. In dit bos zijn ook heel wat speelpleintjes, dus dat zal er ook wel mee te maken hebben. We lopen een tijdje op een gemarkeerde, ietwat te brave, route tot aan de rand van het bos waar we een eerste schitterend vergezicht hebben op de streek. Het is nog een beetje mistig, waardoor het nog net iets mooier is.

We volgen de kasseiweg naar het centrum van Kwaremont, een mooi dorp zo langs de route van "De Ronde". Op deze wegen is het wel rustig qua wandelaars, maar daar tegenover staat veel auto- en vooral motoverkeer. Het is pas als we echt de verharde wegen verlaten en door de velden lopen dat het echt genieten is van zon, rust en vergezichten.

We krijgen honger en wijken even van de route af om in de Paddebroeken onze picnic op te eten. Zalig !

Daarna gaat het weer via verharde wegen naar het Kluisbergbos. En zodra we tussen de bomen zitten is het bijna weer koppenlopen. Hele familie's in zondagse kleren en ongepast schoeisel die even een wandelingetje in het bos maken. De meesten zien het na de eerste helling al niet meer zitten. Het is veel te druk voor ons, dus nemen we ons voor om hier eens op een weekdag te komen, misschien iets meer naar de winter toe want dit is wel een mooi stuk bos.

Niettemin stappen we wel voldaan in de auto. De Vlaamse Ardennen is een streek met af en toe wel een kuitenbijter, dus morgen voelen we dat zeker als we uit bed komen.

Tot een volgende !

Zoals altijd , mooie foto s , je wordt er blij van als je er naar kijkt .😉

Luut 2018-10-22 22:22:18

Heel mooi daar in de bossen Hilde! 🎃👍

Jacqueline 2018-10-23 09:17:03

Ook mooi daar en voor mij onbekend! Bedankt voor het verhaal Hilde! Groetjes, Dirk