Wel of niet ? Reizen in tijden van Covid-19

België, Izegem

Dat ons leven veranderd is sinds maart hoef ik niet meer te vertellen. Weken, maanden aan een stuk worden we dagelijks met cijfers, statistieken en regeltjes om de oren geslagen. Op den duur zit je brein zo vol dat je er haast ongevoelig voor wordt. Ik ben de hele covid periode buitenshuis blijven werken waarbij ik tientallen keren per dag de handen waste en ontsmette en een mondmasker opzette als iemand te dicht bij me in de buurt kwam. Voor Vincent was het van de ene op de andere dag thuiswerken ipv dagelijks op en neer naar Brussel. Plots geen collega's meer zien om een praatje te maken en nauwelijks nog de deur uitkomen.

Begin dit jaar hadden wij voor deze week een citytrip Wenen geboekt. Het was 20 jaar geleden dat ik die stad nog bezocht had en Vincent was er nog nooit geweest, dus dat zouden we gaan doen. Niet dus. Het is niet de moment om te gaan vliegen als het niet echt moet. En in een drukke stad rondlopen al helemaal niet.

Maar, we wisten wel dat het om ons "gezond" verstand te behouden wel nodig was om er even uit te zijn. Dus, een dichtbij huis vakantie. En waarom niet eens naar Groothertogdom Luxemburg ? Daar kun je eindeloos wandelen in een ongerepte natuur. We boekten een bescheiden, maar goed 3* hotel in Bourscheid. Weinig toerisme daar, dus ideaal. Tot dat kleine landje code oranje kreeg wat zoveel wil zeggen als "je gaat er beter niet heen". Neen toch hé ? Ik was geneigd om dus ook deze trip te annuleren, maar dat vond Vincent overdreven en niet nodig. En om de kerk in het midden te houden, zijn we toch vertrokken.

Ik heb hier opzettelijk geen ruchtbaarheid aan gegeven omdat ik echt geen zin had in negatieve commentaren. Er wordt tegenwoordig al genoeg met de vinger gewezen naar iedereen die maar durft vakantie te nemen. Geen verslagjes en foto's op sociale media dus, enkel hier wil ik die paar dagen toch documenteren.

Bourscheid is niet zo ver, net geen 300km van waar wij wonen. Dus we hoeven ons niet te haasten en vertrekken rond 10u in de voormiddag. Rond het middaguur houden we halt aan het Mardasson monument in Bastogne. Ik was er ooit eens geweest, maar dat was zo lang geleden dat een tweede bezoekje geen kwaad kon. Er is een grote parking voorzien en die stond ook vrij vol. Overal ook borden met de waarschuwing dat mondmaskers verplicht zijn. Ok, geen probleem. Eerst maar even iets eten en dan op naar het monument. Ik vraag mij af waar alle mensen wier auto op de parking staat zijn ? We zien amper iemand aan het grote monument. Ik denk dat ze allemaal in het War Museum met bijhorend cafétaria zitten. Dat doen wij niet. Zoveel mogelijk buiten vertoeven is de boodschap deze week.

"Le Mardasson" is in 1950 opgericht ter nagedachtenis aan de Amerikaanse soldaten die hier het leven lieten tijdens de Slag van de Ardennen. Het monument heeft de vorm van een vijfpuntige ster, waar de namen van de bataljons in gegraveerd staan. Bovenop het monument heb je een weids panorama op de omgeving.

We zetten onze weg verder naar Luxemburg. We hebben nog tijd om een stukje van de bovenloop van de Sûre te doen voor we naar het hotel rijden.

Bij Hochfels genieten we van een mooi uitzicht op de natuur hier. Er is geen kat te zien hier in dit stukje bos. En het doet deugd om hier even al dat mooie groen op te nemen, de bosgeuren op te sneuven en enkel het geluid van de vogels en de wind te horen.

We houden halt bij de oevers van de Sûre en even verder bij de barrage van Esch-sur-Sûre. Nog een laatste blik op het Lac de la Haute-Sûre en vandaar gaat het richting Bourscheid.

We worden verwelkomd in hotel Le Saint Fiacre. Hier boekten we een 4-daags wandelarrangement in een comfort kamer.
De kamer is niet groot, maar wel recent gerenoveerd en erg netjes. Er is airco en ook een kleine koelkast. Handig bij warm weer.
Het arrangement voorziet in :
  • ontbijt
  • lunchpakket
  • 4-gangen-menu
  • toegang tot het kasteel van Bourscheid
  • wandelkaart
  • welkomstdrankje

In het hotel verplaats je je met mondmasker aan en overal staat ontsmettende gel. In het restaurant heb je je vaste tafel. De afstand wordt hier heel goed gerespecteerd, zelfs op het terras.

We voelen ons veilig en we hopen dat dat ook werkelijk zo is. Dat valt nog af te wachten en kunnen we pas binnen een 2-tal weken met zekerheid zeggen.

Om de dag af te sluiten kijken we al even welke wandeling we morgen zullen ondernemen.

Super dat jullie een mooi verblijf hebben gevonden: En mooie foto's weer Ik volg je pindat wandelingen regelmatig en kan me erg vinden in je volgende zin: "Kijk, wij hadden voordien al een kleine sociale "bubbel", dus moesten we op dat vlak weinig tot niets veranderen. Maar het "blijf in uw kot"-regime en gesloten grenzen maakten een eind aan het spontaan eventjes een uitstapje maken. Daar heb ik moeite mee gehad. Door alle negatieve berichtgeving kreeg ik angst van die onzichtbare vijand die overal op de loer lag. Zelfs toen we onze vrijheid een beetje terugkregen kon ik mezelf er niet toe aanzetten om veel de deur uit te komen." Datzelfde 'lege' gevoel heb ik ook veel gehad, en nu ben ik wel nederlandse, dus wij mochten wel 'een frisse neus' halen. Maar toch: het spontane kan voorlopig niet meer. Wachten op het vaccin!!!!

joke 2020-08-01 15:28:43

Indrukwekkend, dat Mardasson monument. Ook Bastogne zelf vind ik een leuke plaats.

André 2020-08-01 18:46:32

Hallo hilde, Groot gelijk om er even tussenuit te gaan. Gewoon voorzichtig zijn en je gezond gebruiken is de boodschap. Vele groetjes, Dirk