Zonnebloemen spotten in het Helleketelbos

België, Poperinge

Na de regenbuien van gisteren, schijnt vandaag weer de zon. Maar ... warm is het niet. Integendeel ! Maar goed, we doen een paar extra laagjes aan en zoeken toch nog even de buitenlucht op. Ik stel een lus van 10km samen via de knooppunten van de "Hoppeland"-wandelkaart en "hop", we springen de auto in en na een half uurtje parkeren we vlak voor het centrum van Abele.

Er staat een erg strakke, koude wind hier in de Westhoek. Dat wordt doorstappen om warm te krijgen. Mijn zus had me laten weten dat er zonnebloemen in volle bloei staan bij het Helleketelbos. Die wil ik wel eens zien. En inderdaad, zowel in het begin als op het einde van onze toer komen we heuse zonnebloemvelden tegen. Je verwacht het niet meer zo eind oktober maar het is een mooi zicht met het zonlicht en de herfstkleuren.

We lopen een heel eind doorheen de velden en met tegenwind vraagt dat wel wat meer energie. In de Windstraat (What's in a name ?) is het echt beuken tegen de wind. Zelfs de vogels hebben moeite om vooruit te komen. :-D

Er komt een klein gebouwtje in zicht : het vakwerkhuisje, dat in de volksmond ook heksenhuisje genoemd wordt hier. Het heeft niets met heksen te maken hoor. Het is wel een overgebleven deel van een hoeve en het werd onlangs gerestaureerd.

Hier duiken we het Helleketelbos terug in. Laat je niet misleiden door de naam. Het heeft niets met de hel of met een ketel te maken. Een "Hel" betekent "een helling" en een "ketel" betekent een "lager gelegen gebied". Hier zie je duidelijk het glooiende landschap waar het bos zijn naam aan te danken heeft.

Het is een klein en relatief jong bos waar je rustig kunt wandelen. En dat kun je combineren met een restaurantbezoek want er zijn een aantal eetgelegenheden in de buurt. Wij stapten echter door.

Met deze wind en temperaturen was 10km meer dan genoeg. Het was iets te koud om echt aangenaam te zijn. We zijn gestart met 5,5°C aan de auto en toen we een paar uur later terug naar huis reden was het 8°C. Een heel verschil met wat we vorige week nog hadden.

Toch genoten hoor van dit stukje Westhoek. We waren hier nog niet eerder, dus was het wel de moeite.

Tot de volgende !

Hey zus, tof dat jullie wind en weg trotseerden om stukje Westhoek wandelend voor de lens te shooten !! Aangezien ik er me volledig in herkende, leek het of ik erbij was,alleen die Windweg sla ik over als ik er kom en slalom een ommetje. Mooie foto's,harmonisch geheel !

els 2018-10-28 19:14:27

Weer een fantastisch mooie reportage. Wanneer ga je een boek uitgeven met al die mooie foto's en teksten? Proficiat Hilde