Colosseum, Forum Romanum en Capitoline Musei

Italië, Roma

Het slechte weer van gisteren is nog steeds niet volledig weggetrokken. Dat merken we meteen als we opstaan. De luchtvochtigheid is zo hoog dat onze kleren en schoenen van gisteren nog niet droog zijn. Dat betekent met natte schoenen op stap vandaag. Niet ideaal, maar het zal wel moeten.

Om 9u hebben we weer afspraak met The Roman Guy voor een rondleiding in het Colosseum. Het Colosseum is ook één van die grote trekpleisters in Rome waardoor je ook hier uren in de rij kunt staan aanschuiven. The Roman Guy heeft echter een speciale tour, nl. eentje waarbij je op de hogere ringen van het colosseum kunt, die niet toegankelijk zijn voor het grote publiek. Bovendien heb je van hieruit ook een beter zicht op het gebouw en de omgeving. We zijn met een beperkte groep en eens we binnen zijn gaat het meteen richting 4e ring en het belvedere. Terwijl we van de uitzichten genieten, krijgen we ook een gedegen uitleg van de gids. Het gaat er veel gemoedelijker en rustiger aan toe dan in het Vaticaan. We klimmen verder naar ring 5 en staan hierdoor op het hoogste punt van het Colosseum. Het is eigenlijk niet te geloven dat dit bouwwerk zo lang als een "gewoon gebouw" beschouwd werd in Rome. Er werd helemaal niet naar omgekeken en was door de luchtvervuiling helemaal zwart geworden. Dat zie je nog binnenin, maar ondertussen werd het wel opgekalefaterd en trekt het nu dus duizenden toeristen aan.

Van het Colosseum gaat het naar het Forum Romanum en ook daar krijgen we nog een korte rondleiding. Deze zat oorspronkelijk niet in de tour, maar dat hebben ze bij The Roman Guy blijkbaar aangepast. Op foto's zei het Forum Romanum mij oorspronkelijk niets. Een hoop ruïnes en stenen. Meer zag ik er niet in. Maar als je er middenin staat en wat uitleg krijgt is het een ander verhaal. Ik vond het een mooie site en we zijn er best wel een tijd blijven rondhangen.

Ik wou nog naar het Capitolinoplein. Wat een mooi plein, ontworpen door Michelangelo. En het biedt ook mooie uitzichten op de stad en het Forum Romanum vlakbij.
Op het plein staat het grote standbeeld van Marcus Aurelius. Dit is echter een kopie. Het origineel staat in het Capitolin museum. Daar gaan we straks nog naartoe, maar eerst gaan we binnen in de Santa Maria in Aracoeli kerk, een kerk met een sobere gevel, maar met een mooi interieur. Je vindt er 13e eeuwse fresco's van Pietro Cavallini.

Terug op het plein besluiten we nog het Capitolini musea te bezoeken. Die bevinden zich ook op het plein. Het is hier heel rustig vergeleken met het vaticaan. Ok, je hebt er niet de sixtijnse kapel, maar verder vind ik deze musea zeker een bezoek meer dan waard. Grote majestueuze kamers, veel beeldhouwwerken, maar ook schilderkunst van o.a. ook onze eigen Rubens en Breughel, maar uiteraard ook Caravaggio. Ook beroemd zijn de Doornuittrekker en de wolvin met Romulus en Remus, het embleem van de stad. In een ander deel van het museum staat het originele standbeeld van Marcus Aurelius. En je vindt er ook nog de Medusa van Bernini, de venus van het Capitool en helemaal op het einde de Stervende Galate, een prachtig beeld.
Tussendoor kun je van een koffie of gebakje genieten in het cafetaria en op de verschillende terrassen heb je mooie uitzichten op de omgeving.

Rond 19u zijn we verzadigd van al dat moois en keren we terug naar het hotel. We zijn net op tijd want geen 5 minuten later begint het te stortregenen.... alweer.

Mijn voeten beginnen het te begeven. Waarschijnlijk door het vele lopen in vochtige schoenen. Ik wissel dus even af met mijn sandalen. Echt een schoon zicht met mijn sokjes aan. Hilarisch ! Maar het moet wel even wil ik morgen verder kunnen stappen.

Als het ergste voorbij is gaan we op zoek naar een restaurantje. Op Campi di Fiori laten we de aanlokkelijke terrasjes voor wat ze zijn. We zoeken ons heil in een zijstraatje en dat bleek geen slechte keuze. We vinden nog een tafeltje in een klein restaurantje en genieten van een welverdiend avondmaal.

Morgen gaan we buiten Rome op ontdekking.

Weer een indrukwekkend verslag ,hoef niet in de rij te staan om toch bijzoderheden Te zien en te lezen .

Luut 2018-05-15 16:27:19

Geweldig verslag en weer dingen om te onthouden moesten we ooit nog eens in Rome geraken! Groetjes, Dirk