Ostia Antica, oude havenstad van Rome

Italië, Rome

In de reisgidsen staan onder de rubriek "als je tijd over hebt" een aantal interessante excursies buiten Rome. Eentje ervan is Ostia Antica.

In feite hebben we natuurlijk geen tijd over, maar ik wou ook eens iets minder voor de hand liggends in onze trip steken. Iets "weg van de drukte" en dat is ons ook aardig gelukt vandaag.

Omdat we niet "op uur" stonden waren we al om 6.30u wakker (!). Typisch ons dus. Het weer zag er ook beter uit vandaag, dus waarom in ons bed blijven liggen als we evengoed een toertje in het ontwakenende Rome kunnen maken ? We skippen het ontbijt in het hotel en gaan even na 7 op pad. We stoppen bij een bakker om wat voorraad voor de dag te kopen en wandelen door een zalig rustig stadscentrum.

We komen eerst voorbij Campo di Fiori, waar we gisteren nog in de buurt aten. Nu zijn de marktkramers alles in gereedheid aan het brengen voor weer een nieuwe marktdag. Piazza Navona, heerlijk rustig op dit uur van de dag. En dan het Pantheon. We zijn de eerste bezoekers vandaag en zo verlaten ziet de kerk er nog mooier uit. Het oculus laat de vroege zonnestralen binnen. Schitterend.
We gaan ontbijten op het plein aan het Pantheon. Daarna gaan we nog naar één van de kerken die op onze eerste dag gesloten was : de SS XII Apostoli. Een kerk in de nabijheid van de Trevi fontein (op dit uur ook bijna toeristenloos) en eentje dat door toeristen vaak over het hoofd gezien wordt. Het is een basiliek die oorspronkelijk gewijd was aan de apostelen Jacobus en Filippus (van wie de relieken hier bewaard worden). Tegenwoordig is ze gewijd aan alle 12 apostelen. Het is misschien niet zo'n bijzondere kerk, maar ik vond de trap naar de crypte wel mooi en ook hier kijk je weer op naar een mooi fresco aan het plafond. De oude fresco's die in de kerk gevonden werden, werden bij een renovatie afgebroken en overgebracht naar het museum van het Vaticaan.

Ondertussen is het 10u geweest en wordt het tijd om aan onze geplande uitstap te beginnen. Daarvoor moeten we naar het treinstation Porta San Paolo, naast het metrostation Piramide. We gaan er te voet naartoe en dat blijkt toch nog een eind lopen te zijn.
Ostia Antica is gemakkelijk te bereiken vanuit dit station. Voor 1,5€ trein je in een half uurtje ernaartoe. Eens aan het station hoef je enkel nog via de voetgangersbrug de drukke straat over te steken en ben je zo goed als op het terrein.

Ostia Antica is de oude havenstad van Rome en kende zijn grootste bloeiperiode in de 2e eeuw na Christus. Echter door de verzanding en aanhoudende malaria-epidemiën trokken de mensen er weg en raakte de stad in verval. Gelukkig werd deze stad herontdekt en opgegraven waardoor het vandaag een van de best bewaarde Oude Romeinse steden is. Het is er rustiger dan in het bekendere Pompeï.
In Ostia Antica krijg je een mooi beeld van hoe de stad geweest moet zijn. Heel veel muren staan nog (half) recht, de straten zijn er nog, de necropolis, het goed bewaarde theater en heel veel mozaïek vloeren. Het is een heel uitgestrekt domein, waar je echt een dag mee kunt vullen, zeker als je je in die geschiedenis verdiept.

Op het terrein is een cafetaria, maar ik raad aan om toch water en proviand mee te brengen. En zonnecrème ! Het kan hier warm worden. Voor ons was het nu een aangename temperatuur, maar ik denk dat het hier in de zomer echt heet kan zijn.

Wij hebben het terrein net niet volledig gedaan omdat we gewoon te moe waren. De kms van de voorbije dagen beginnen door te wegen en we begonnen eerlijk gezegd ook wat verzadigd te geraken na 4 dagen oudheid en ruïnes.
Maar ... Ostia Antica is echt wel een bezoek waard. Je kunt trouwens met hetzelfde treintje nog een paar haltes verder naar Lido, de kust van Rome. Wij hebben dat niet gedaan, maar daar kun je dus gaan afkoelen en gaan eten en genieten van een zonsondergang als je dat wilt.

Eens terug in Rome gaan we ons opfrissen in het hotel en je raadt het nooit, maar ja hoor, het begint weer te regenen. :-D Maar niet voor lang.
Het is onze laatste avond en we zijn nog niet in Trastevere, dé restaurantwijk van Rome, geweest. Dus pikken we daar een adresje uit. We hebben geluk want er is nog 1 tafeltje vrij en hoewel we niet gereserveerd hebben, mogen we toch plaatsnemen. Ook hier staan de tafeltjes dicht bij elkaar en is het een drukte van jewelste. Iets te druk voor mij. Maar het is er wel lekker en algauw staat er een rij wachtenden aan de deur. Toen wij vertrokken was het al na 22u en stonden sommigen er al meer dan een half uur te wachten op een tafeltje. Zot ! Je mag er dus van uit gaan dat waar je een rij wachtende locals ziet, het een goed restaurant is. Laat het een tip wezen.

We lopen na het eten nog een ommetoertje naar Fata Morgana om nog een ijsje te halen. Heerlijk.

En dan terug naar het hotel.

Morgen onze laatste dag, maar die wordt ook weer heel bijzonder.