Natuurgebied De Blankaart

België, Diksmuide

De laatste keer dat we hier kwamen wandelen was in 2013. Het kan dus geen kwaad om dit gebied nog eens te herontdekken.

Het wordt mooi weer vandaag, dus vertrekken we na ons late zondagse ontbijt waardoor we pas rond 11u op de parking van De Blankaart startklaar zijn. Het is er nog rustig op dit uur.

De wandelkaart die ik heb, is meer dan 10 jaar oud en al wandelend merken we dat er hier en daar wel iets aan gewijzigd is. In plaats van de vooropgestelde 9,6km wandelen we volgens Fitbit uiteindelijk een kleine 13km. De nieuwe wandelkaart spreekt van 10km. Het is een volledig vlakke wandeling.

Eens gestart, komen we eerst voorbij het infobord en volgen we de bordjes "Blankaart wandelpad". Al gauw komen we aan het kasteel, de blikvanger van het domein, zeker als je iets verderop over het brugje komt. Je hebt er een mooi zicht op het kasteel en de vijver met de waterlelies.

Voor wie van watervogels houdt, is dit domein een must. Ik ben geen kenner, maar als we in één van de kijkhutten staan, besef ik wel dat je hier het beste bij het krieken van de dag komt. En een verrekijker is geen overbodige luxe.

Het domein bestaat vooral uit waterpartijen, afgewisseld met grasland. Het is erg prettig wandelen op de verschillende ondergronden en het pad is op de drassige partijen voorzien van houten vlonders. Hier en daar op het domein kun je een kijkhut of -toren binnenlopen om de vogels te bekijken. Je kunt zelfs met een gids de fluisterboot nemen als het water hoog genoeg staat. Hiervoor moet je wel geruime tijd op voorhand reserveren. Ik neem aan dat dat een fantastische ervaring is bij zonsopgang.

Maar goed, we zijn er nu op het middaguur en genieten evenzeer hoor.

Zowat halverwege de wandeling verlaat je het domein en kom je op de gewone rijweg waar je even verder bij "'t Madeliefje" kunt genieten van een lekker ambachtelijk ijsje. Er is plaats genoeg in de tuin van de hoeve om even uit te rusten in de schaduw, of de zon. Op een bankje of in een ligzetel.

Na de pauze vervolgen we onze weg voor het 2e deel van de wandeling. Deze vinden we echter een heel stuk minder aangenaam. Je blijft dus zowat de hele tijd op de rijbaan lopen. Hier komen ook verschillende fietsroutes voorbij. Het fietsverkeer, het bijkomend autoverkeer en het feit dat het ondertussen erg warm aan het worden is, maken dat dit niet echt meer genieten is, maar eerder een "hoe snel zijn we ervan af?"-gevoel ;-)

Na een hele tijd mogen we eindelijk weer rechts afslaan, richting De Blankaart. Het scheelt meteen een paar graden als we over het gras lopen. En voor we het weten zijn we rond. We hebben er onze tijd voor genomen en deden het volledige parcours in ongeveer 4 uren. Hou er rekening mee dat ik om de haverklap wil fotograferen en filmen, dus zonder die start-stops kun je de wandeling in 2,5 tot 3 uur doen. Voor mij is het echter nooit een marathon. Ik wil rondkijken, onthaasten en vooral genieten.

Zou ik deze wandeling nog eens doen ? Ja hoor, maar ik denk dat ik het 2e stuk zou overslaan. Ik zou een ijsje eten en gewoon terugkeren naar het domein i.p.v. nog over de rijbaan te gaan.

Wij hebben wel genoten van de waterpartijen, de vlonders , de uitkijktorens en het stukje bos. Misschien komen we inderdaad nog eens terug voor een ochtend- of avondwandeling.

Een goed idee Hilde om nog eens naar de Blankaart te gaan. Bij ons is het zeker ook al tien jaar geleden en zoals ik zie op de foto's is toch wel wat verandert. Heel prachtige scherpe foto's. Proficiat

André 2021-07-22 18:15:03

Ondertussen jullie uitstapje live mogen horen :-) maar toch is het weer fijn om in beeld meegenomen te worden. Mooi om de verschillen te zien met eind April toen wij de verkorte versie van jullie tocht maakten; het 'beginnende groen' versus 'in volle glorie'. Deze zet ik nog eens op ons lijstje in de winter !