Even herbronnen in de Ardennen

België, Houffalize

Zoals jullie weten knijpen wij er graag af en toe eens tussenuit. Dat was vroeger bijna iets vanzelfsprekends, maar sinds de Corona pandemie is dat even anders geworden. Niet-essentiële reizen werden verboden, waardoor reizen naar het buitenland niet meer kon. Dus zoeken we zoals veel landgenoten alternatieven in eigen land.

Maar ook de horeca is volledig dicht, dus moeten we ook even afstappen van het idee om op hotel te gaan. En eigenlijk ben ik daar stiekem wel blij om. Het is natuurlijk altijd fijn om helemaal "niets" te moeten doen en je dus gewoon de voetjes onder tafel kunt steken. Maar wat is de definitie van "niets" ? Om die voetjes onder tafel te kunnen steken moet je je wel aan een dresscode houden. Dus, als je na een lange wandeling thuis komt, dan ga je uiteraard douchen, maar als je dan nog naar het restaurant moet, dan moet je je weer opkleden en jezelf toonbaar maken. ;-) En eerlijk ... daar heb ik eigenlijk niet altijd zin meer in.

Dus ging ik op zoek naar een vakantiewoning in de Ardennen. Laten we duidelijk zijn, er zijn honderden vakantiewoningen te vinden, maar die zijn meestal voor grote gezinnen. Als je maar met 2 bent dan hoef je geen villa voor 6 personen. Die komen dan te duur uit. Het is een gat in de markt die verblijven voor 2. Maar ik vond er uiteindelijk wel eentje. En wat voor één ! De foto's op de website spraken me al aan, maar in het echt leek het nog beter dan gehoopt. Ik boekte 2 nachten en zo reden we vanochtend na het ontbijt op het gemak naar Engreux in de buurt van Houffalize in Belgisch Luxemburg.

De weergoden waren ons goedgezind. Het was wel fris zo rond de 10°C, maar de zon scheen, dus zagen we dat helemaal zitten. Voor we ons aanmeldden bij de gastvrouw gingen we nog even boodschappen doen in de supermarkt van Bertogne. Een kleine supermarkt, maar je vindt er wel alles wat je nodig hebt.

Engreux is echt een rustig dorpje, gelegen op een hoogte plateau. Je kunt er zowel gemoedelijke als pittige wandelingen maken, zoals we zelf nog zouden ontdekken.

Onze gastvrouw verwelkomde ons rond 13u. Normaal gezien is de inchecktijd vanaf 16u, maar er werd zonder probleem een uitzondering voor ons gemaakt. We logeren in de kamer "le chêne". Wat een gezellige en kraaknette kamer! Heel veel lichtinval en voorzien van alles wat je nodig hebt om je eigen potje te koken. In onze badkamer staat een sauna die we indien gewenst kunnen gebruiken. Ja, dat moet je ons geen 2x zeggen. Er wordt hiervoor wel een meerprijs gerekend, maar die valt erg goed mee hoor.

De gastheer en -vrouw wonen beneden en boven zijn er 3 kamers voorzien, elk met eigen sanitair en keuken. Aangezien ons verblijf in een doodlopende straat ligt, horen we maar heel af en toe een auto passeren. Het enige wat we horen is een oorverdovende stilte die enkel verstoord wordt door het geluid van kabbelend water en vogelgezang. Geen luidruchtige buren, geen verkeer, geen snorrende bromfietsen. Wat een zaligheid ! Wat een rust !
Ook de gastheer en -vrouw komen ons niet storen. Geen babbeltjes, tenzij je dat zelf aangeeft en dan nog. We zijn dus volledig vrij om te doen en laten wat we willen, zolang we de rust respecteren.

We eten eerst iets vooraleer we op stap gaan. Het lijkt ons logisch om eerst Engreux te verkennen. Er komt hier een GR route voorbij en anders zijn er tal van andere wandelingen te doen. Je kunt gemakkelijk een paar dagen vullen. We kiezen een gemoedelijke wandeling uit die ons laat genieten van de dorpskern en de weidse uitzichten daarrond. Aangezien het te koud is voor de tijd van het jaar (vorige week lag er nog sneeuw) komt de lente ook hier traag op gang. We zien nog veel bruin ipv frisgroen, maar net daardoor heb je op de wandelingen veel doorkijkjes.

We genieten van de rust om ons heen en als we een paar uur later aan de vakantiewoning passeren lopen we nog even door. Eventjes een helling op en dan gaat het naar beneden naar de Ourthe. Een heel ander zicht dan deze namiddag. We lopen langs het water, maar sommige passages zijn niet zo evident (voor ons) en aangezien we al wat kms in de benen hebben en we niet weten welke obstakels er nog aan komen, besluiten we om te keren en naar ons onderkomen terug te keren. Jeetje, dat stukje door het bos terug omhoog is een echte kuitenbijter.

We genieten van een warme douche en een sauna voor de vermoeide spieren. Daarna in huispakje eten klaarmaken en op het gemak van de avond genieten. Ik vind het de max. :-)

Verweerde grafstenen......geeft een apart gevoel . En zo n klimpartij tussen de stenen ,beste beenspier oefening 😉

Luut 2021-04-20 15:20:08

Dit kunnen ze niet meer afpakken... In de mooie natuur, bijna "alleen op de wereld".. Mooie reportage van een geslaagd weekend. 👍🌺🌷🌱🌹🍀 Groetjes van ons twee Florette en Robert.

Leyers Robert 2021-04-20 16:58:26

Heerlijk ! We genieten mee , dat jullie zich zo 'gejeund' hebben in dit voor jullie andere verblijfconcept ... Tof hé. De rust en stilte stralen van de foto's af. En we zijn al curieus naar morgen ;-)

Danny & Anja 2021-04-20 18:18:58

Heeft jullie heel veel deugd gedaan lees ik in je tekst. Weer heel mooie foto's met veel schitterend licht.