Rome, here we come !

België, Izegem

Om 3.45u gaat de wekker af. Tijd om op te staan want het vliegtuig wacht niet.

We rijden vlot naar de luchthaven en parkeren de auto op de "Reserved Area" op de luchthaven. Hier staat hij tot vrijdag en dat kost uiteindelijk minder dan met 2 met de trein komen.

Om 7.30u stijgen we op naar Rome. Om 9.20u zijn we er al en staat de taxi ons op te wachten. Het inchecken in het hotel gaat vlot. En rond 11.30u kunnen we aan onze 1e dag beginnen.

Het hotel is gelegen aan de Largo di Torre Argentina, een knooppunt van bussen en trams, maar ook gekend omwille van de ruïnes, waar volgens de legende Caesar vermoord zou zijn. Tegenwoordig is het een opvangcentrum voor katten in Rome en inderdaad, overdag liggen ze vredig te slapen op de site en komen ze gewillig een kopje geven. 't Is weer niet raar dat ik hier beland ben hé. :-D

Het hotel ligt ook vlakbij het Joodse Ghetto, dus het lijkt ons best om hier eerst even op verkenning te gaan.
Tegenwoordig is het een gezellige wijk, waar vooral de restaurantjes in trek zijn. Je kunt er inderdaad lekker eten en dat doen we ook want we hebben honger.
We komen voorbij de mooie fontein "Fontana delle Tartarughe" of de "schildpaddenfontein". De fontein werd gemaakt door Tadeo Landini. De schildpadjes werden nadien echter bijgezet door Bernini.
Vlakbij is ook het mooie Palazzo Mattei, de opdrachtgevers voor de bouw van de fontein.
Ook de Portico d'Ottavia, de oudste toegangspoort tot de wijk springt in het oog. We komen ook voorbij de Joodse synagoge en het mooie Teatro Marcello, een kleinere versie van het Colosseum.

Helaas moeten we ook even stilstaan bij het gruwelijke verleden van de joden. Op de grond zie je hier en daar koperen naamplaatjes voor een huis. Daarop staan de namen van de gedeporteerde joden uit de 2e wereldoorlog.

We verlaten de joodse wijk en wandelen naar Chiesa del Gesù, de belangrijkste kerk van de Jezuïeten in Rome. Het is een heel ruime kerk met barokke decoratie en op het plafond fresco's van Il Baciccia. Het was de bedoeling om nog een aantal interessante kerken binnen te lopen, maar ik had uit het oog verloren dat veel bezienswaardigheden gesloten zijn op maandag en de meeste kerken gaan tussen 13 en 15u ook dicht, dus staan we aan een paar gesloten deuren. Ach, die zien we een volgende keer dan wel.

We komen voorbij de Trevi fontein. Iedereen kent die wel en het is één van de drukst bezochte plekken in Rome. Als wij er voorbij komen is het halfweg de middag en krioelt het er inderdaad van de toeristen. Ik neem een paar foto's, maar we zien Trevi later deze week nog een keer terug. We blijven niet lang hangen wegens te druk en lopen verder naar Piazza e chiesa Sant'Ignazio. Als je binnen komt krijg je een heel mooi plafond in perspectiefeffect te zien. Er is echter geen geld voor een echte koepel, dus schildert Andrea Pozzo een denkbeeldige koepel in trompe-l'oeil. Het hangt er dus vanaf waar je je in de kerk bevindt om het juiste perspectief van de koepel te zien. Indrukwekkend.

Nog wat verder komen we op het pleintje achter het Pantheon terecht waar het olifantje van Bernini staat met één van de 12 obelisken van Rome op zijn rug. Hier lopen we ook binnen in de enige gotische kerk van Rome : Santa Maria sopra Minerva. Een sobere en donkere kerk, tot je ogen aan het duister wennen en je dus een mooi blauw plafond ziet.

Ondertussen begint het te regenen. Het is geen mooi weer in Rome. Dat is al een tijdje zo. Dus af en toe worden we op nattigheid getrakteerd. Gelukkig is het niet koud en waait er ook geen koude wind zoals dat bij ons meestal het geval is. Het levert in ieder geval tijdens de vakantie wat interessante plaatjes op.

We zijn bij het pantheon aanbeland en ook daar is het rond dit uur heel erg druk. Ook hier komen we nog eens terug, maar we lopen toch naar binnen. Ik heb het altijd een indrukwekkende kerk gevonden. Het gebouw werd in 27 v. Christus opgetrokken en is één van de best bewaarde gebouwen in Rome. Vooral de koepel is schitterend. Het blijft tot op vandaag de grootste koepel van ongewapend beton ter wereld. Mooi, mooi, mooi.

Op het plein voor het pantheon staat weer een obelisk. De obelisken van Rome zijn allemaal origineel afkomstig uit Egypte.

We lopen terug naar het hotel om ons op te frissen en om te kleden want voor vanavond staat er een show op het programma.
We moeten ervoor vlakbij het Vaticaan zijn, dus moeten we een half uurtje te voet en komen we zo voorbij de S.Luigi dei Francesi, de Franse kerk van Rome. Het is eerder bij toeval dat we binnenspringen, maar daar zijn we achteraf gezien wel blij om want hier kun je zomaar een 3-tal schilderijen van Caravaggio bewonderen.

We lopen over Piazza Navona, één van de mooiste pleinen van Rome en lopen verder naar de Tiber rivier. Daar hebben we zicht op het Castel S' Angelo en de mooie voetgangersbrug ernaartoe. Als we over de brug lopen krijgen we een schitterend zicht op de koepel van de St-Pietersbasiliek. Daar gaan we morgen heen, maar eerst is het de beurt aan de show Guidizio Universale. Het is een vrij nieuwe 3D-show die het verhaal vertelt over de sixtijnse kapel en het laatste oordeel van Michelangelo. Het duurt een uurtje en is eigenlijk best wel goed gebracht. Het is een mooie voorbereiding op wat we morgen te zien gaan krijgen.

Na de show heeft Vincent nog honger en eten we nog snel iets in een toeristen restaurant. Het is de enige "tourist trap" overigens die we binnenstappen. Ik ben moe en wil vooral gaan slapen. Het was een goedgevulde en lange eerste dag.

Morgen Vaticaanstad !

Prachtige foto's ... zelf vond ik Rome niet zo aangenaam wegens veel te druk en te rumoerig. Waar we wel nog eens heen moeten is Vaticaanstad maar dat zal voor volgend jaar misschien zijn ... Alleen het Italiaanse eten ... dat was écht fantimabel en formitastisch en culinair heb ik vooral genoten maar aan een paar foto's te zien mocht het culinaire ook niet ontbreken hé 😉

Fabienne 2018-05-12 23:07:27

Hoeveel voorbereidende tijd heb je de reis gestoken , gelezen en opgezocht, over kerken, musea, schilders en beeldhouwers , chapeau ,de foto spreken voor zich maar dat zijn we van jou gewend .

Luut 2018-05-13 10:23:14

Zeer goed voorbereide trip. Ik zou ermee beginnen gidsen☺️ Ik lees net een boek over de Sixtijnse kapel. De 3D voorstelling zou er waarschijnlijk goed bij aansluiten.

Stephan 2018-05-13 15:58:22

Mooie foto's Hilde! Roept herinneringen op aan lang vervlogen tijden, toen ik oa Rome bezocht. Moet in 1991 geweest zijn. De oudheid dus :-) Geniet er nog van!