Bulskampveld

België, Beernem

Mooi en aangenaam zomerweer. Niet te warm, niet te koud, kortom ideaal om te gaan wandelen.

We kiezen deze keer een traject uit het wandelnetwerk van Bulskampveld. Het is een uitgestrekt gebied waar we al eens eerder op wandelden, dus deze keer kiezen we een andere regio uit nabij het bezoekerscentrum. We laten de auto achter op het parkeerterrein en starten aan knooppunt 18.

We komen op bepaalde plaatsen veel wandelaars tegen. Blijkt dat er net een wandeling van Passar doorgaat. Gelukkig volgen we niet 100% hetzelfde traject waardoor we ook vaak de natuur voor ons alleen hebben.

Onlangs hebben we ons een wandelGPS aangeschaft. Niet alleen handig om te geocachen, maar ook handig op wandelingen. Je kunt eigenlijk niet meer verloren lopen, als je tenminste weet hoe het ding werkt. Dus, deze wandeling is ook een beetje bedoeld als proefwandeling met de GPS. Even kijken hoe alles werkt met de knooppunten en vooraf ingelezen routes. Het is niet zo simpel, dus ook hier geldt : oefening baart kunst ! :-D

Het is een afwisselende wandeling van ongeveer 15km. We starten in het bos om vervolgens een stukje velden te doen om dan weer het bos in te duiken via het bezoekerscentrum en verder terug naar de auto. Deze keer ook geen last van insecten.

Aan het begin van de wandeling komen we voorbij een bijzonder kerkhofje. Het is niet militair en helemaal overwoekerd. Blijkt dat het de begraafplaats is van de paters van de instelling Sint-Amandus in Beernem. Het werd blijkbaar in 2015 opgefrist, maar het is sedertdien niet goed onderhouden want je kunt nog amper de kruisjes zien door het hoge gras.

Tijdens de wandeling komen we heel wat mooie landerijen tegen en heel wat paardenstallen. Er lopen doorheen het bos ook heel wat trajecten speciaal voor paarden.

Rondom het bezoekerscentrum is er een speelplein en heel wat ruimte voor kinderen om te spelen. Dit maakt het natuurlijk tot een populaire gezinsbestemming. Maar de drukte is ook enkel daar te vinden. Eens de cafetaria en speelweide voorbij is de rust en het geluid van de natuur er weer.

Ik heb genoten van het groen, het vogelgezang en het spel van zon en schaduw in het bos. Een mooi stukje natuur dat uitnodigt om nog eens terug te gaan.