Doomkerke winterwandeling

België, Doomkerke

Eindelijk komen die wandelschoenen nog eens boven ! Onze laatste natuurwandeling dateert alweer van net voor nieuwjaar. En met het zonnige weer dit weekend moeten we er echt van profiteren om een beetje vitamine D op te slaan.

Laat je niet misleiden, het ziet er wel zonnig uit, maar het is nog altijd koud. Doordat het 's nachts nog vriest, duurt het een tijdje voor de maximum temperatuur van 8°C bereikt is vandaag. Dus vertrekken we iets later dan we gewend zijn.

Vincent heeft een luswandeling van 13km uitgestippeld rond Doomkerke, deelgemeente van Ruiselede. De belofte van lente hangt in de lucht, maar het is nog altijd stil in de natuur. De takken van de bomen zijn nog steeds kaal en de velden liggen er stil en verlaten bij. Dat zal binnen een paar weken wel anders zijn.

We wandelen in de Gulke Putten, Sint-Pietersveld, Bulskampveld en de Vorte Bossen en komen o.a. voorbij oude schoolinstellingen. Blijkbaar was hier heel lang geleden zelfs een matrozenschool. Je vindt er langsheen de wandeling voldoende uitleg over. Best wel interessant. In de Gulke Putten is er ook een Natuurpunt dat nauwlettend de luchtkwaliteit in de gaten houdt.

Ik verheug me al op de lente en wat warmere temperaturen. Hoewel de winter ook zijn charmes heeft, vind ik het toch het minst aangename seizoen om erop uit te trekken. Mijn benen willen dit seizoen precies niet mee en ook deze keer loop ik de laatste paar km op wilskracht. Het is duidelijk dat we de komende weken wat vaker buiten moeten komen zodat we ons energiepeil en de conditie wat kunnen opkrikken.

Maar de buitenlucht deed deugd en we kunnen er weer eventjes tegen :-)

Heel mooie natuurwandeling! Sint Pietersveld was het laatste stukje woest heidegebied in West Vlaanderen. Oorspronkelijk eigendom van de Sint Pietersabdij van Gent. Vanaf 1848 werd daar het Rijksopvoedingsgesticht ingericht voor verlopen en misdadige jeugd. Als kind kreeg ik van mijn vader steeds te horen als ik iets mispeuterd had: "Ik zal je in Sint Pietersveld steken".