Op een mooie Pinksterdag ... in het Brugse Ommeland

België, Beernem

Na de storm van gisteren lijkt het vandaag een stuk rustiger op de weerkaarten. Morgen wordt er alweer regen voorspeld, dus moeten we er gewoonweg van profiteren om op deze Pinksteren te gaan wandelen.

Vorig jaar kocht ik de wandelnetwerk kaart "Velden en Meersen". Die beslaat vooral het Brugse Ommeland dat zich uitstrekt tussen Assebroek, Sijsele, Oedelem en Beernem. Behalve in het domein Ryckevelde loop je voornamelijk tussen de velden. Ergens hoop ik dat er ooit nog eens een wandelnetwerk kaart gepubliceerd wordt van de andere kant van Brugge met Tillegem bos en Beisbroek. En als ze dan toch bezig zijn, dan ook graag nog eentje van de streek rond Diksmuide. :-)

Doordat ik wat variatie wil in de wandeling parkeren we aan een uithoek van het Domein Ryckevelde. Het is er op dit middaguur erg rustig. Vandaag is natuurlijk een feestdag en bovendien ook nog eens vaderdag, dus met dit mooie weer zit iedereen in familieverband rond de BBQ en kom je pas later in de middag wandelaars tegen.

Voor fotografen is dit middaguur natuurlijk ook niet ideaal, maar goed, het is nu eenmaal zo en dus proberen we er het beste van te maken.

Eerst een stukje bos en daarna lopen we verder naar een gebied dat ik niet kende : de Assebroekse Meersen. Het is een wirwar van laaggelegen vochtige weiden en hooilanden, omzoomd door rijen knotwilgen en populieren. In dit kleine gebied kom je beken, sloten en grachten tegen en dus ook heel veel vogels en insecten. We zien geen wandelaars en horen de natuur rondom ons. Enkel heel in de verte hoor je wat lawaai van de omringende verkeerswegen. Het is een charmant landschap met hier en daar een boomstam met uitgekerfde dieren waar je even kunt op zitten om alles in je op te nemen.

Van daaruit lopen we via rustige wegen richting Sijsele. We komen voorbij een oude boerderij die ik herken. Hier hebben we anderhalf jaar geleden in de herfst al eens gewandeld. Iets verderop komen we een imker tegen en daarna duiken we het bos weer in.
Ondertussen is het al halfweg de middag, en het is er nog steeds quasi verlaten. Wat een verschil met de vorige keer !

Na een tochtje van net geen 12km staan we weer aan de auto.

Hoewel het niet koud was, was het weer toch ook niet echt zuiver. Af en toe hadden we een beetje zon, maar we liepen vooral onder een betrokken hemel met daarin de resten van de storm van gisteren. In het naar huis rijden zien we alweer donkere wolken in de verte en later in de avond ging het opnieuw regenen.