Château Le Lude

Frankrijk, Luché-Pringé

Vandaag nemen we afscheid van deze mooie regio. We hadden 4 mooie vakantiedagen. Dit is een regio die zich uitstekend leent om in een tussenseizoen te bezoeken. Is het slecht weer dan zijn er kerken, kastelen en wijnhuizen genoeg om te schuilen. Met mooi weer ziet alles er nog mooier uit. Het viel mij vooral op dat de kleuren heel uitbundig groen waren. Dit is echt een groene regio en wordt ook niet voor niets "de tuin" van Frankrijk genoemd.

Begin mei is het hier nog rustig. Misschien kwam het door het koudere weer, maar wij hebben nergens een overdaad aan toeristen gezien. Nu is het natuurlijk ook zo dat de regio die wij bezochten ook niet de drukste Loire-regio is. De grootste en bekendste kastelen liggen tussen Blois en Tours aan de Loire zelf. Die hebben wij 13 jaar geleden al eens gedaan. Deze keer wou ik de meest westelijke kant rond Angers doen en daarbij ook nog eens de rust van de kleinere Loir opzoeken. En daar zijn we dus aardig in gelukt.

Na het ontbijt laden we de auto terug in en vertrekken we richting België, maar niet zonder nog een paar tussenstops. We doen nog een klein stukje Loir tussen La Flèche (bekend van de zoo) en Vaas.

De groene Michelin stipt een kerkje aan in Luché-Pringé. Ok, we hebben al heel wat kerken gezien en we twijfelen even om al dan niet te stoppen. Toch maar gestopt. De kerk uit de 13e-16e eeuw heeft nl. een opvallende buitenkant met tamelijk wat gevelspitsen waarvan de schuine randen versieringen hebben in de vorm van koolbladeren ! Misschien groeide de kool hier weelderig, maar het is in ieder geval een niet alledaagse versiering. Nog iets minder voor de hand liggend uit die tijd zijn 2 muziek spelende figuurtjes die aan weerskanten van de voorgevel zitten. Boven het voorportaal zien we een bas-reliëf met Sint-Maarten te Paard. We lopen nog even binnen en vervolgen onze weg naar nog een laatste kasteel.

Château Le Lude krijgt 2 sterren van Michelin. Dat wil zeggen, een omweg waard. Het is voor ons geen omweg, dus stoppen we. We zijn nog net op tijd om voor de middag het kasteel te bezoeken. Ik vind het wel een mooi kasteel, met alweer een mooie tuin en park eromheen. We beginnen binnen waar we meteen merken dat dit kasteel iets minder goed onderhouden is dan de grote kleppers aan de Loire. Je merkt het niet alleen in het kasteel, maar ook in heel het dorp. Ook hier weer veel leegstand en ware het niet van het kasteel dat nog iets of wat bezoekers trekt, dan zou je je haast in een spookdorpje wanen.
Maar goed, in het kasteel zelf valt vooral de oude bibliotheek met z'n 2000 boeken op. Daarna gaat het richting feestzaal uit de 15-16e eeuw. Vervolgens komen we in het 18e eeuwse gedeelte met een aantal vertrekken "en suite" waaronder een salon en een slaapkamer met annex een "studiolo" of schilderskamer die volledig beschilderd is met muurschilderingen uit de school van Raphaël. Ook het plafond is in Italiaanse stijl. We gaan nog verder naar de eetzaal en kleine bibliotheek.
Om de oude keuken te zien moet je eerst terug naar buiten en via een trap naar beneden naar het souterain gaan. Precies Downton Abbey ! Mooi ! En de keuken wordt nog af en toe gebruikt, vooral om confituren (een specialiteit hier uit de streek) te maken.
We nemen nog ruim de tijd om rond het kasteel te lopen en ook de tuinen en het park te bewonderen. Het moet toch een ongelooflijke luxe zijn om te kunnen zeggen : "Schat, ik maak nog even een ommetje in de tuin. Ben binnen een uurtje terug ... ofzo" :-D
In een oud gebouwtje op het domein vind ik trouwens de properste openbare toiletten van de hele reis !
Nog even naar de stallen en de oude graanschuur en dan zijn we rond.

We komen nog voorbij het dorpje Vaas waar ik nog een laatste foto neem. Het is al 14u gepasseerd en we hebben nog wat kms voor de boeg, dus we ronden af en nemen de autosnelweg richting Parijs. In de verte zien we het silhouet van de kathedraal van Chartres. Ook nog nooit geweest en staat ook nog op onze to-do-lijst. Maar we rijden door. Het is zondag, dus verwachten we een vlotte rit rond Parijs. Helaas ... staat ergens op de périphérique een autootje in panne en dat zorgt er dus voor dat we meer dan een uur staan aan te schuiven. Maar rond 20u zijn we eindelijk thuis.

Het is een trip die ik iedereen die van natuur en cultuur houdt kan aanbevelen. Wij hebben er in ieder geval mooie herinneringen aan. Vanuit West-Vlaanderen is het net geen 600km naar Jarzé waar we verbleven. Maar als je natuurlijk zoals wij de kleine weggetjes neemt dan is het zo'n 700km.
We vertrokken om 8.30u en stonden rond de middag al in Bonneval.
Wil je de grote trekpleisters rond Blois doen dan is het maar 450km.

Ik besluit nog graag met hetgene ik misschien het meest van al zal missen en dat is de zang van de nachtegaal van Le Bignon. Als je op het filmpje klikt kun je hem ook horen.

Hoi Hilde, mooi reisverslag van jullie kastelentrip. Inderdaad niet direct de meest toeristische route als men aan de kastelen van de Loire denkt maar uit jouw verslag zeker de moeite waard. Ik heb genoten van de mooie foto’s. Dank om ons terug te hebben doen reizen. Groetjes😘

Vanessa 2019-05-25 07:46:56

Toch ongelooflijk he, wat een rijkdom die bewoners toch hadden! Mooi verhaal weer Hilde!