Zonnebeke, Church Dugout 2017

België, Zonnebeke

Je zou het eigenlijk wel een "once-in-a-lifetime-experience" kunnen noemen want na 10 november gaat deze dugout nooit meer open.

In het kader van 100 jaar Slag van Passendaele werd de dugout onder de oude kerk van Zonnebeke voor beperkte tijd weer opengesteld voor het publiek. Dat is vrij bijzonder, want deze dugout staat al 100 jaar onder water. Daardoor is hij eigenlijk ook zo goed bewaard gebleven. Om hem dus voor het publiek open te stellen moest hij helemaal leeggepompt worden en moest hij toegankelijk gemaakt worden. En dat is aardig gelukt.

Wij waren mee met de laatste groep om 17u waardoor we de mogelijkheid hadden om rustig rond te kijken en ook te fotograferen.

Om 18u moesten we weg zijn want dan gaat de sprinklerinstallatie aan die gedurende de nacht 36.000 liter water vernevelt om het hout vochtig en intact te houden.

Na 10 november, het einde van de slag van Passendaele, wordt alles terug onder water gezet en gaat hij voor altijd dicht.

Het is dus vrij bijzonder dat we dit nog konden zien. De dugout is trouwens ook de reden (onstabiele fundering) waarom de huidige kerk van Zonnebeke iets verderop herbouwd werd ipv op de plaats waar zij oorspronkelijk stond.

Ik vond het interessant en ook op fotovlak best wel een uitdaging.

Voor de regen met bakken uit de hemel komt, sluiten we nog af met een korte wandeling rond de vijver zodat ik nog een avondfoto van het "kasteel van Zonnebeke" kan maken.

Mooi werk Hilde. Toch een heel verschil als je de echte dugout ziet in vergelijking met de dugout in het museum. Was toch een griezelige ervaring voor de soldaten, maar veel keuze was er niet: onder de grond om te blijven leven of boven de grond om door het kanonvuur te sterven.

André 2017-11-06 10:45:59

Goed dat je dat nog even kon zien ,lijkt mij toch wel luguber .wel een uitdaging om foto s te maken 😀

Luut 2017-11-06 13:40:03

Sjiek! Weer een unieke locatie op je palmares!