Parc Marguerite Yourcenar : c'est magnifique!

Frankrijk, Sint-Janskappel

Vergeleken met het beroemde Hallerbos, doet Parc Marguerite Yourcenar waarschijnlijk bij slechts weinigen een belletje rinkelen.

Mijn zus woont hier vlakbij en een paar jaar geleden trakteerde ze mij eens op een wandeling te midden de wilde boshyacinten. Ondertussen ben ik niet meer naar het park teruggekeerd, maar vandaag dus wel. Het stond al een tijdje op mijn to-do-lijstje, maar de bloeitijd is zo kort dat je echt ook een beetje geluk moet hebben met het weer.

Vandaag begon bewolkt, maar volgens het KMI zou het na de middag opklaren. En ze hadden gelijk, dus wij de auto in en een klein uurtje later parkeerden we aan het park. In tegenstelling tot wat ik gedacht had, was het er erg rustig.

Marguerite Yourcenar is hier in St-Jans-Cappel / Boeschèpe opgegroeid en hoewel ze in 1939 naar de USA verhuisde, bleef ze vaak terugkomen naar de streek. Marguerite Yourcenar was een schrijfster en blijkbaar een straffe madam, want ze was de eerste vrouw die toegelaten werd tot de Académie Française. Het kasteeltje waar ze woonde werd opgeknapt en is een blikvanger in het park.

Wij hebben een wandeling van ongeveer 8km uitgestippeld.

Het lijkt alsof je een sprookjesbos binnentreedt. Ook al zijn de hyacinten al op hun retour, er staat nog genoeg om te genieten van het blauw/paarse tapijt. Met de zon erbij steken de kleuren fel af. Naast de boshyacinten staat ook de daslook in volle bloei. Het bos ruikt heerlijk ! Wat een feest voor alle zintuigen !

De wandeling, het bos, park en de omgeving zijn afwisselend genoeg om van deze wandeling echt een pareltje te maken.

Wij hebben ervan genoten. Moest u nog willen gaan, dan raad ik aan om niet te lang meer te wachten. Ik vermoed dat de pracht en praal tegen volgende week al voorbij zullen zijn.

Maar niets belet u om dit in de kalender te zetten voor volgend jaar. De bloei situeert zich in april, afhankelijk van het weer uiteraard.

Zonder afbreuk te doen aan het prachtige Hallerbos, heb ik in dit intieme en vooral rustiger park met volle teugen genoten van de pracht van de natuur. Zeker een aanrader !

Hopelijk hebben jullie er van geprofiteerd om een goeie Picon te drinken daar over de schreve.