Siem Reap - Angkor Wat

Cambodja, Siem Reap

Opgemaakt dinsdag 28 januari 2020.

We zitten al vroeg aan het ontbijt want we worden om 7 uur opgehaald door een gids en twee TukTuks. We gaan vandaag Angkor Wat bezoeken, voor ons een van de belangrijkste redenen om naar Cambodja te gaan.

Even wat dingen op een rijtje: Angkor Thom (City - Big) is de stad waarvan Angkor Wat (City - Tempel) de hoofdtempel van was. Wij gaan vandaag 3 tempels bezoeken Angkor Wat, Bayon en Ta Prohm. Deze laatste 2 tempels liggen in de stad Angkor Thom, Angkor Wat ligt buiten deze stad. Angkor was de hoofdstad van het Khmer rijk, dat tussen 800 en 1432 zowat heel Zuidoost-Azië domineerde. De Khmer vormden een geniale beschaving die zijn tijd ver vooruit was. In de hoofdstad van het rijk woonden maar liefst 1 miljoen mensen. Angkor Wat is hét symbool van Angkor en is het grootste religieuze gebouw ter wereld en werd in slechts 32 jaar gebouwd.

Onze gids vandaag is Ranu en we rijden met hem naar the Ticket-Office voor de toegangskaartjes, à 37 $ per stuk. Dat is altijd handig met een gids want in korte tijd staan we ondanks de drukte vooraan. De tickets worden voorzien van een foto om fraude tegen te gaan. Als eerste gaan we naar Angkor Wat. We rijden tegen het verkeer in naar de achterzijde van de tempel en beginnen daar onze toer. Dit om de ergste drukte te voorkomen, later op de dag ontkomen we daar niet meer aan, dan is het overal erg druk. Op verschillende plekken stoppen we en krijgen we van Ranu, gelukkig in duidelijk Engels, een toelichting op wat we zien. Hij laat ons ook vaak even gaan om wat (understatement) foto’s te maken. Het is wel leuk met hem want af en toe zegt hij “take a seat” en zitten we als een klasje schoolkinderen naast elkaar naar hem te luisteren. Maar hij is ook slim genoeg om ons “los” te laten als er een zeer stijle trap moet worden beklommen om het hoogste deel van de tempel te bezoeken, want we komen langs dezelfde trap toch weer terug naar beneden! We verlaten de tempel bijna 2 uur later via de voorzijde en schieten daar de overbekende foto van de tempel met de schittering via het water. Onder bij de uitgang staan onze TukTuks gereed om ons naar de volgende tempel te brengen.

Na een korte rit over het gigantische tempelcomplex komen we bij de Bayon tempel. Dit is een van de mooiste tempels met 54 torens met op iedere toren in elke windrichting het gezicht van Boeda. Op 1 punt in de tempel zou je 12 gezichten Van Boeda kunnen zien. Ook hier worden weer vele foto’s genomen en krijgen we in klasvorm les van Ranu. In een van de ruimtes zitten 2 monniken in oranje/bruine gewaden. Als je wilt kun je hun zegen krijgen, dat kost niets, wel wordt je geacht een geld offer in de schaal te leggen. Het zijn wel twee monniken met humeur die me in de gaten hebben. Als ze me zien lachen ze (me uit), en elke keer als ik stiekem een foto wil maken zitten ze met een strak gezicht. Jacqueline en Yvonne willen beiden de zegen van de monnik en gaan op de knieën voor hen zitten. De monniken spreken hun zegen uit en besprenkelen de beide dames met een kwast met naar mijn mening een rijkelijke hoeveelheid water. Als ik achter Yvonne en Jacqueline zit om foto’s te maken komt er ook een behoorlijke hoeveelheid water mijn kant op. We volgen de gids de tempel uit naar ons vervoer en rijden een kwartiertje naar een restaurant. Onder een genot van een fris colaatje en een hapje Fried Rice with Chicken en Fried Spring Rolls kunnen we even afkoelen en op adem komen. In een aanpalend winkeltje kopen Rob en Yvonne nog wat leuke dingetjes voor hun kinderen (Dyon en Yannick, surprise, surprise😉).

Op naar de laatste Temple van vandaag, Ta Prohm, bekend van de film Lara Croft/Tomb Raider. Deze tempel is nog bijna in zijn originele niet gerestaureerde staat. Er is een team van Indiase en Cambodjaanse archeologen (Indiase sponsoring) bezig met het herstel van deze tempel. Op dit moment is een galerij van ongeveer 50 meter in originele staat teruggebracht (3 jaar werk!). Verder is duidelijk hoe de natuur deze tempel heeft overwoekerd in vele honderden jaren. Bomen met hun wortels groeien op alle plekken in en over de ruïne heen. Dat geeft deze tempel dan ook wel zijn bijzondere uitstraling. De meeste foto’s die we hier maken zijn dan ook met tempel en boom! Een van de volgende herstelacties is het herstel van oostelijke toegang van het complex, daar is nu een houten trap over de muur gebouwd voor de toeristen zodat de doorgang binnenkort volledig kan worden afgesloten. Een dilemma bij de restauratie is dat de Cambodjanen de natuur eigenlijk ongeschonden wil laten. Dus levende bomen mogen niet worden van de tempel worden verwijderd, dan kan het herstel nog wel eens erg lang gaan duren. Maar ja, iedereen vindt de tempel in deze staat ook wel erg mooi.

Het is mooi geweest voor vandaag en het is bijna 4 uur als we voor ons hotel worden afgezet. Lekker douchen en zwembroek aan, nog even boekje lezen bij het zwembad. Net voor we gaan eten valt de stroom uit in het hotel, maar na 1 minuut doet alles het weer, althans in het hotel. De gehele wijk zit zonder stroom en alleen die zaken die een eigen generator hebben zijn verlicht. We zitten met ons hotel vlak bij het uitgaansgebied Pub-street, en vinden al snel een leuke eetgelegenheid voor ons diner. Ook blijkt Sien Reap over een Hard Rock Café te beschikken, dus Jacqueline en Rob scoren hier weer hun speldje. Na een toch wel lange dag gaan we lekker naar bed.

👍👍

Nicole 2020-01-27 17:47:41

Een indrukwekkend complex. Bijzonder die boomwortels! Wat is die monnik eigenlijk aan het doen? (Is ie wel serieus bezig?) We hebben weer genoten van het reisverslag en de foto's. Gr en een goede terugreis over een paar dagen.

Cocky 2020-01-27 19:16:34

Als ik het goed inschat zijn de laatste 2 dagen wel heel uitzonderlijk geweest. Nog een paar daagjes en deze interessante (ik denk wel vermoeiende) reis zit er weer op, geniet er nog van.

Niek/Els 2020-01-28 10:13:11

Een mooi ervaring die we zeker niet hadden willen missen. Soms even afzien, maar na een Spa behandeling 😀 is alles weer goed!