Frederiksdorp - verjaardag Niek

Suriname, Marienburg

We liggen nog in ons krakende bed in ons krakende houten huis, als het weer licht begint te worden en de vogels buiten de verjaardag van Niek al luidkeels schijnen te vieren. We hebben niet al te vroeg afgesproken. De extra tijd 's ochtends hebben we ook wel nodig omdat we per 2 slaapkamers 1 badkamer met toilet delen. Deze oude politiewoning, met 2 appartementen met ieder 2 slaapkamers, zijn toch van de meeste gemakken voorzien. Zoals warm water, airco, ijskasten en waterkoker. Dus niets te klagen, ook het krakende bed heeft mij niet wakker gehouden. Nadat we allen Niek op de veranda hebben gefeliciteerd met zijn 85ste levensjaar en zijn kamer door Nicole in alle vroegte van slingers is voorzien, gaan we even voor negenen aan tafel. Ook andere gasten weten dat hij jarig is, dus regelmatig wordt Niek "gestoord" om de felicitaties in ontvangst te nemen. Wij hebben ook wat kado's meegenomen, niet te groot, want je moet het ook weer naar Nederland mee terug sjouwen. Een fotolijst met foto van Niek en Els, een scheurkalender met wetenswaardigheden en een keukenschort voor de "Masterchef Switserland".

Na het ontbijt gaan we om 10 uur fietsen met Amar over de plantages. Dat heeft wel wat voeten in aarde. We zijn totaal met 12 personen en er zijn maar 10 operationele fietsen. Amar loopt druk in de rondte om het het te regelen, maar met een fiets zonder trapper, een met een kapotte trapper, een met kronkel in het wiel en een fiets waar het zadel niet van geborgd kan worden, is het een heel gedoe. Uiteindelijk weet hij de fiets met kapotte trapper te repareren, waarbij hij zijn duim open haalt, en zelf rijdt hij met de fiets met de kronkel in het wiel. Al met al rijden een half uur later weg. We pakken de zandweg en fietsen langs de diverse voormalige plantages. Amar stopt links en rechts en vertelt ons de wetenswaardigheden over plant en dier. We komen ook weer een troep ddodskopaapjes tegen en dit keer lukt het een foto te maken. We stoppen ook bij diverse oude plantage gebouwen en voor we terugkeren stoppen we bij een botenbouwer. Als we terugkomen op Frederiksdorp heeft het personeel versiering aangebracht bij ons huis en wordt Niek door de staf gefeliciteerd en toegezongen. Hierna kunnen we meteen lunchen, hierbij nodigt Niek de medefietsers uit om een Cavaatje mee te drinken ter gelegenheid van zijn verjaardag. Daarna volgt een korte break voor we vanmiddag de Swamp gaan bezoeken.

Om 4 uur rijden op de fiets in 10 minuten naar het opstappunt, hier gaan we met de motorboot het moerasgebied in. Het is een tocht van een uur. We twijfelen een beetje over de dresscode. De vorige gasten hadden ons een beetje voorbereid, dus we moeten rekening houden met nattigheid en vuiligheid. We hebben allemaal, regenkleding bij ons en hebben waterschoenen of slippers aan. Els heeft bij gebrek aan beter pantoffels aangetrokken! We parkeren onze fietsen en stappen in de motorboot. We varen door wat kanalen en komen bij een erg laag bruggetje waar we allemaal moeten bukken om eronderdoor te kunnen varen. Het leukste is het punt waar we over een dijkje moeten met de boot. Hier is een ramp/glijbaan gebouwd, die is voorzien van planken die met modder/klei zijn ingesmeerd. We stappen even van tevoren uit en dan neemt de bootsman een aanloop een knalt een heel eind de ramp op. Wij trekken dan met z'n allen de boot over de top en laten deze onder geleiding weer het water in glijden. Voordat wij er zelf overheen gaan moeten we eerst een paar vissers helpen met hun boot. Amar, die ons weer begeleid, verteld ons over het ontstaan van dit gebied, en de dieren die er voorkomen. Op de weg terug moeten we weer mbv de ramp het dijkje over, we kennen inmiddels de procedure, dus dat gaat ons vlot af. Tegen half zes zijn we weer terug in Frederiksdorp.

Om half acht gaan we aan tafel met een koppel waar we eerder kennis mee hebben gemaakt. Na het eten nemen we nog een kop koffie en als grote verrassing voor Niek wordt een verjaardagstaart met kaarsjes op tafel gezet. En ook nu wordt daarbij door het personeel het Happy Birthday gezongen. We wisten al enige tijd dat er een taart zou zijn, een hele organisatie, want de taart komt van de bakker uit Paramaribo. Al met al is het voor Niek een mooie verjaardag geweest.