Las Vegas

Verenigde Staten, Las Vegas

Vandaag gaan we naar de Fremont Street, het echte Downtown Las Vegas. We stoppen eerst nog even bij de Wallmart, voor de allerlaatste boodschapjes en rijden vervolgens naar de Fremont Street. Ook hier zoeken we eerst een plekje om te ontbijten en we vallen met onze neus in de boter. We komen er 11.15 uur aan en tot 11.30 is elk tweede ontbijt gratis. Na een goed en stevig ontbijt (vrijwel altijd met eieren, bacon en gebakken aardappeltjes), lopen we de overdekte winkelstraat verder in. Net als op veel plekken in Las Vegas tref je ook hier veel armoedzaaiers aan. Ze bedelen voor wat geld om uiteenlopende redenen. Maar ja, wat is waar en wat niet. We weten het niet, dus houden we ons geld maar in onze zakken. Bij een straatartiest die goed is willen we nog wel eens een dollar in de hoed doen. Het leuke van deze winkelstraat is dat er boven je hoofd kabels lopen waar mensen zittend of liggend in een harnas van het begin tot het einde van de straat (10-15 meter hoogte) door de straat glijden. Nicole gaf aan het begin van de vakantie al aan dit ook te willen doen, maar daar ziet ze nu, helaas voor ons, van af.

Na 2 uur houden we het voor gezien, ik zou zeggen geen echte aanrader, en we rijden verder naar de Gold&Silver Pawnshop. Dit pandjeshuis is ook in Nederland (en België?) bekend van TV. Als we aankomen wordt ons allemaal gevraagd een formulier in te vullen, want je kunt een prijs winnen. Hier geloven we niet zo in, dus we vullen de kaartjes met Fake info in. Er is een kleine wachtrij buiten, maar met 5 minuten zijn we toch binnen. Het is meer onze nieuwsgierigheid die ons hier brengt dan de interesse voor de spulletjes, alhoewel we er toch wat kopen. Bekende mensen van TV zien we niet in de winkel. Blijkbaar staat er buiten wel een bekende van het programma waar je ook nog mee op de foto kunt. Ik vermoed dat dat wel een paar dollar kost, maar Nicole en Jacqueline nemen toch een kijkje. Even later komen ze lachend terug, ze staan op de foto, het koste niets, maar ze hebben geen idee met wie ze op de foto staan. Later blijkt dat het Chum Lee is, hij is een vriend van de zoon van een van de oprichters van deze Pawnshop is. Hij helpt af en toe in de winkel, maar heeft zelf een Candy store.

We rijden vanaf hier naar het vliegveld en leveren onze huurauto in. Dat hadden we al eerder zo gepland, omdat een auto in het centrum niet handig. Alles wat we wilden doen buiten het centrum hebben we gedaan, de rest van onze tijd hangen op de strip of bij het zwembad rond. We nemen een taxi terug naar ons hotel en nemen ‘s middags wat rust. ‘s avonds eten we weer bij het Hard Rock Cafe, dat is ons gisteren erg goed bevallen. We worden bediend door een jong meisje uit El Salvador. Zij neemt de tijd om even met ons te praten. Net voor 9/11 is ze met haar moeder en zusje naar Amerika gekomen. Dit tijdstip is hun geluk geweest want toen kreeg haar moeder nog vrij makkelijk het Amerikaans burgerschap en de beide zusjes dus ook. Door hard te werken lijken zij wel geslaagd in het leven, terugkeren is onmogelijk want schijnbaar hebben lokale bendes al aangegeven hun wat aan te doen, want zij wonen per slot van rekening in Amerika en hebben dus dollars! We zien dat ze met iedereen een praatje houdt. Bij een vrouw die alleen aan tafel zit pakt ze een stoel en gaat er zelfs even bij zitten. Dit is erg leuk om te zien, of haar collega’s, die waarschijnlijk een stapje harder moeten lopen, er blij mee zijn weten we niet. Na het eten lopen we de strip in de andere richting op en neer en gaan vervolgens terug naar ons hotel. We wagen weer even een gokje en het is weer Nicole die met een voor mij totaal onbekende techniek en tactiek geld weet te verdienen. Ze druk 1 of 2 keer op de knop en gaat dan verder op een andere machine, totdat ze bij de 5e of 6e machine 68 dollar binnenhaalt en weer direct stopt. Wij doen het aanzienlijk slechter, volgende keer maar een beetje op Nicole letten!