Flagstaff - Grand Canyon

Verenigde Staten, Grand Canyon Village

Zo, wekkertje ging om 4 uur af, we gaan vanochtend vroeg naar de Grand Canyon om de zonsopgang mee te maken. Rond half vijf zitten we in de auto, broodjes met beleg bij ons, ook een paar koppen koffie mee voor onderweg. Na 3 kwartier zien we het aan de oostelijke horizon al lichter worden, gaan we het wel halen? Tegen 6 uur komen we bij het park aan en stoppen om te betalen bij de betaalautomaat, want zo vroeg is er nog geen kassa open. We moeten 30 dollar entree betalen, maar geen van onze creditcards werkt. Jammer dan, dan rijden we maar door, er is toch geen slagboom die ons tegen houdt. Even na 6 uur parkeren we onze wagen en lopen we naar de uitkijktoren van Desert View. We zijn nog op tijd, nog geen zon te zien. Het is ook nog erg rustig, we staan met een paar anderen te wachten op het moment suprême.

Rond kwart over 6 gaat er een sirene af en enkele momenten later zien we de zon verschijnen. Alsof we de sirene nodig hebben om hierop attent te worden gemaakt!! We zien hoe de zon de lucht rood kleurt en geleidelijk aan ook de bergen kleurt, we zijn er stil van. Totdat........ja totdat er een blik Jappaners wordt opengetrokken. Niet te geloven waar die vandaan komen, in een keer is het plateau waar we op staan gevuld met allemaal kwebbelende Jappanners die allemaal met een fototoestel of telefoon in de weer gaan en alles en iedereen fotograferen. Wij riepen op een gegeven moment "de bus vertrekt", maar ze deden net of ze dat niet begrepen! Maar goed een half uur later vertrok de bus toch en keerde de rust weer.

In de loop van de verdere ochtend rijden we de South Rim (zuidelijke oever) van de Canyon af, met op elke plek weer nieuwe vergezichten. We maken overal veel foto's, heel veel foto's, want de ene plek lijkt nog mooier dan de andere. Dit zal na de vakantie een hele uitdaging worden om hieruit een selectie te maken. Bij het informatiecentrum eten we rond de middag nog een broodje knakworst (zelf meegenomen en zelf gemaakt), stukje fruit erbij, restanten chips en pinda's en een flesje water en voor Rob hadden we nog een blikje bier bij ons. Kortom een voedzame maaltijd en we kunnen weer verder. We sluiten ons bezoek aan de Canyon af met het bekijken van een imax film over de Grand Canyon.

Op de terugweg rijden we via het plaatsje William gelegen aan de Route 66. Een hartstikke leuk dorp met nog vele kenmerken uit vervlogen jaren. Ook in de diverse winkels is er van alles te koop wat met de bekendste weg van Amerika te maken heeft, zoals routeborden met Route 66, t-shirt met Route 66, oude nummerplaten van auto's, etc etc. Wel goed voor een aantal leuke kado's voor thuis. We blijven er ook een hamburger eten in een eetcafe met een jaren 60 stijl en life muziek. De rekening valt een beetje tegen, de tax komt er nog bij en servicekosten, maar al met al weer een mooie en leuke en vooral ook lange dag gehad. Nog een uurtje rijden naar ons hotel en dan lekker slapen.

PS, we komen nog wat leuke foto's tegen die nog enige uitleg behoeven. Bij onze rit langs de Zuid Rim van de Canyon stoppen we nog bij een oude ruïne. Door het wandelpad te volgen zien we verschillende overblijfselen van een Indiaanse nederzetting. Rob en Yvonne kunnen het niet nalaten om van het gebaande pad te gaan om wat foto's te maken met een natuurlijke achtergrond. Totdat Yvonne haar evenwicht verliest en achterover in de struiken valt!!