Boedapest

Hongarije, Budapest

Wat een mooie dag vandaag. We zitten aan het ontbijt en varen Boedapest binnen, koffie en thee op tafel, lekkere Brotchen en het zonnetje schijnt uitbundig. Ruim een week geleden voeren we nog Boedapest voorbij en zagen de mooie gebouwen langs de Donau staan, maar vandaag gaan we ook echt de stad in. We hebben ruim 5 uur de tijd de stad te verkennen want vanmiddag tegen 14.00 uur gaat de middagexcursie van start en het schip vaart dan gelijktijdig zo'n 70 km stroomopwaarts. Rond 08.30 uur lopen we de wal op. Boedapest (uitspreken als Boedapescht) ligt aan weerszijden van de Donau. Het westelijk deel is Boeda (betekent berg) en het oostelijk deel Pest (pescht). We pakken de vijf bezienswaardigheden die op de stadsplattegrond staan van de reisleiding en beginnen met het paleis dat ligt in Boeda. In het heerlijke zonnetje lopen we de trappen op en komen in de tuin terecht waar net een fotoshoot, met paard en man en vrouw in kostuum, bezig is. Daarna gaan we de "Kettingbrug" over richting het imposante parlementsgebouw (dat heeft ook een vermogen gekost) dat direct aan de Donau staat. Je kunt er niet in en rondom het gebouw staat beveiliging. Aan de voorzijde lopen twee militairen hun "ronde", dat kan Jacqueline ook.

Daarna lopen we verder naar de St Stefanusbasiliek, van binnen (en ook buitenzijde) prachtig met vele mooie muurschilderingen. Buiten de basiliek komen we een aantal bemanningsleden van ons schip tegen. Zij hebben een uurtje vrij en zitten lekker op een terrasje. Wij vervolgen onze route naar de autovrije zone van de stad. Als eerste lopen we bij het Hardrock Cafe van Boedapest binnen. Een inmiddels wereldwijde keten en als er een is koopt Jacqueline een speldje van de betreffende stad, allemaal unieke speldjes dus. We lopen door naar de Markthal. Een bouwwerk dat door Gustav Eiffel is ontworpen en al 20 jaar voor de Eiffeltoren werd gebouwd. Een sfeervolle plek met heel veel kraampjes met vleeswaren, groenten, paprikapoeders, kleedjes, souveniers, etc.. We zijn inmiddels 4 uur aan het wandelen, dus zijn wel toe aan een beetje zitten en een drankje. We lopen daarna door naar het schip en hebben inmiddels ruim 10 km gelopen. We kunnen net nog meelunchen aan boord.

13.45 uur stappen we op de bus voor een tour door/langs de knie van de Donau. Dit is de plek waar de Donau (na 5 bochten) van een west-oost richting overgaat naar een noord-zuid richting. We gaan met de bus naar Esztergom, waar de op drie na grootste Basiliek van de wereld staat. Deze Basiliek staat op een heuvel langs de Donau bij de eerste (stroomafwaarts gezien) van vijf bochten. De Basiliek zelf is hoger als de heuvel waar deze op staat. De uitstraling aan de buitenzijde is vrij saai en de binnenzijde is ook sober. Dit in grote tegenstelling tot de St Stefanusbasiliek in Boedapest. We rijden daarna naar een burcht in Visegrad ook langs de Donau. Van hieruit kun je de derde bocht goed zien. We zijn ook op het goede tijdstip aangekomen, want de Edelweiss komt net aanvaren, van grote hoogte kunnen we dat goed zien. Met de bus rijden we naar de aanlegsteiger en stappen op ons "hotel". We varen direct verder stroomopwaarts naar Bratislava. 's Avonds is er een tombola in de salon. We hebben een paar lootjes gekocht, maar staan wederom aan het eind van de avond met lege handen. Dan gaan we maar naar bed🙁.

Mooi verhaal van een mooie stad. En ach je weet driemaal is scheepsrecht. Dis wie weer winnen jullie wel de hoofdprijs. Pik maar zoveel mogelijk zon mee, want de regen komt hier met bakken naar beneden. Xx