Hoi An

Vietnam, Hội An

We starten de ochtend rustig en zitten pas half tien aan het ontbijt. Vandaag gaan we met de fietsen van het hotel naar het centrum van Hoi An. Geen geweldige fietsen, maar beter dan lopen. Net buiten het centrum parkeren we de fietsen en meteen komt er een oud mannetje aangelopen die ons wat geld aftroggelt voor “zijn” parkeerplaats. We hebben afgeleerd om hierover in discussie te gaan of ergens anders gratis te parkeren. We betalen hem 20.000 Dong, welgeteld 0,80 eurocent voor 4 fietsen. En onze fietsen staan nu onder toezicht! Als we de oude stad inlopen kopen we 4 tickets a 120.000 Dong en kunnen hiermee 5 kleine musea/tempels bezoeken. We lopen het autovrije centrum in. Dit betekent niet dat hier lopen zonder gevaar is, want veel brommers rijden hier luid toeterend door de straten. En deze zijn niet echt van plan voor jou zachter of voorzichtiger te rijden. We lopen van winkeltje naar winkeltje en al snel worden de eerste aankopen gedaan. Het is even wennen om te onderhandelen over de prijs. Rob is tevreden als hij 2 bakjes a 70.000 Dong samen voor 130.000 Dong kan meenemen. Wel twijfelt hij of er genoeg van de prijs af is. Zijn vrees wordt bewaarheid, want een paar winkels verderop staan dezelfde bakjes voor 30.000 Dong per stuk, en dan kan er nog worden afgedongen! Het gaat hier nog over kleine bedragen, dus hier valt mee te leven. Na een kopje koffie lopen we verder naar de oude Chinese brug. Deze brug werd gebouwd als verbinding tussen de wijk met Vietnamezen en de Chinezen, hierdoor kon beter handel met elkaar worden bedreven.

Een straat verderop wordt de aandacht van Rob getrokken door een kledingzaak. Hier worden pakken op maat gemaakt. Rob liep al langer met het idee om op deze vakantie een pak te kopen en op ons advies heeft hij gewacht tot Vietnam. Nadat de gewenste stof is uitgekozen met de juiste binnenvoering en op een plaatje is aangewezen hoe het pak er uit moet zien, worden de maten van Rob opgemeten. Rob staat geduldig in alle gewenste poses terwijl een klein Vietnammeesje met een meetlint zijn maten opneemt. Ook wordt er nog een blouse met korte en een met lange mouwen gekocht. Morgen moet hij terugkomen voor een eerste keer passen en morgenavond is het pak klaar. We zijn benieuwd! Hierna lopen we terug naar onze fietsen en gaan terug naar het hotel om nog lekker nog even paar uurtjes aan het zwembad te liggen.

Om 7 uur pakken we de fiets en gaan weer richting het centrum om een hapje te eten. We lopen via de avondmarkt richting de Hoai River, om langs de oever te lopen en van de mooie lampion verlichting te genieten. Op de rivier varen vele bootjes, ook met lampion verlichting. Vanaf deze bootjes kun je kartonnen lampjes met een kaars op het water zetten en een wens doen. Al gauw worden we aangesproken of wij dat ook willen, je krijgt ook een drankje bij! Eigenlijk willen we zo snel mogelijk aan tafel, want de trek is groot. We besluiten toch een stukje te gaan varen en onze lampjes midden op de rivier te water te laten. Het tochtje duurt niet lang, want na 20 minuten worden we aan de andere kant van de rivier weer afgezet. Via de wandelroute lopen we naar terug richting het centrum en strijken neer bij een restaurant. Na een heerlijk voorafje, alle specials van het huis, en allemaal een voortreffelijk hoofdgerecht fietsen we terug naar het hotel.

Wat een leuke plaats is het toch he