New York, The High Line, Brooklyn (Williamsburg & Dumbo)

Verenigde Staten, New York

Het is nu half tien ‘s avonds als ik begin met het schrijven van het dagverslag. Ik lig op bed, kan ook niet anders want er zijn geen stoelen, heb net gedouched en mijn voeten krijgen eindelijk rust. Sinds vanochtend 9 uur zijn we onafgebroken onderweg geweest en hebben we bijna 25000 stappen gezet. Ik heb de gaten in mijn sokken gelopen, die konden meteen de prullenbak in.

Om 9 uur gingen we weer de deur uit naar de metro. We beginnen met een bezoek aan The High Line in het buurtschap Chelsea. Dit is een park dat is ingericht op een buitengebruik gesteld verhoogd stuk spoorlijn. Een burgerinitiatief, want de burgers wilde dit voormalig goederenspoor niet kwijt en hebben dit dus samen met de gemeente, en wat sponsors, als een verhoogd park ingericht. Het park is ruim 2 km lang en slingert door de wijk heen. Met een heerlijke zonnige dag en aangename temperatuur voor ons een mooi moment om de dag mee te beginnen. Naast het vele groen hebben lokale kunstenaars in het park, maar ook op de gebouwen die grenzen aan het park, kunstwerken aangebracht. Dat maakt de wandeling erg leuk. Aan het eind van het park, Hudson Yards, zijn nieuwe winkels, kantoren en appartementen gebouwd. Hier staat op het plein staat ook The Vessel, een modern trappenkunstwerk. We sluiten af met een bezoek aan Chelsea Market. Een markt, met kleine winkeltjes en eettentjes, die zijn ondergebracht in een voormalige loods.

Na de lunch nemen we de metro, de L-Line, onder de East River door richting Brooklyn. Op deze metro lijn wordt in het weekend onderhoud gedaan, hierdoor is maar 1 spoor beschikbaar, dus de dienstregeling is beperkter en op de metro is het ook een behoorlijk stuk drukker. Voor ons bezoek aan New York hebben we “The New York Sightseeing Flex Pass” aangeschaft, hiermee kunnen we een 6-tal activiteiten doen of lokaties bezoeken. Vanmiddag gaan we op onze Pass met een gids een twee uur durende rondwandeling door Williamsburg doen. Eind vorige eeuw was de wijk Brooklyn redelijk in verval geraakt, het had toen een slechte naam, met veel werkeloosheid en criminaliteit. Het gemeentebestuur heeft toen een aantal maatregelen genomen om de wijk uit het slop te halen. Met nieuw elan werd deze wijk weer zodanig opgeknapt, dat het een trendy uitstraling kreeg. Gedurende onze rondleiding krijgen we hiervan in de buurtschap Williamsburg vele voorbeelden te zien.

Na de rondleiding nemen we de metro richting de buurt Dumbo, deze wijk ligt onder de Brooklyn Bridge tegen de East River aan. Ook deze wijk heeft een gedaantewisseling ondergaan en kent nu een zeer trendy uitstraling. Blijkbaar vinden de New Yorkers dit deel van de stad zo leuk dat vele bruidsparen deze buurt gebruiken voor hun fotoshoots. Als we de metro uitkomen lopen we eerst een stuk de Brooklyn Bridge op, we zijn vandaag niet de enige met dit plan. Vervolgens lopen we onder de brug door de wijk in. Wij hebben inmiddels wel trek gekregen en nemen een grote pizza met een paar biertjes als avondeten. Als we klaar zijn is het inmiddels donker geworden. Op weg naar de metro lopen we een stuk langs de rivier en zien aan de andere kant de verlicht skyline van Manhattan. Rond half negen zitten we in de metro terug naar ons hotel. Redelijk vermoeid komen we daar aan en de dames gaan na het douchen ook direct slapen. Ik nu dus ook maar😴

Mooie foto’s.

Nicole 2019-09-08 07:30:33

Telkens leuk om jullie reisverslagen te lezen. Ook dit keer. Wisten jullie dat de high line door een nederlander: Piet Oudolf ontworpen is? Nog leuke dagen. Gr.

Cocky 2019-09-08 08:47:32

Als je in New York bent hoor je natuurlijk veel van de Nederlandse roots in dit gebied, maar dit wist ik niet.