Awaradam - Paramaribo

Suriname, Awaradam

De liefhebbers mogen zich om 6.30 uur melden bij de aanlegsteiger voor een ochtendvaart. 6 gasten hebben zich gemeld, de rest draait zich waarschijnlijk nog een keer om. Ook nu weer drijft de boot stroomafwaarts, maar nu kun je horen en zien het het oerwoud ontwaakt. Julius heeft een thermoskan warm water bij zich voor een kopje koffie of thee, en wederom een Oreo-koekje. Dus met een beker in de hand glijden we in alle stilte door over het water. We spotten diverse vogels, zoals gieren zwaluwtjes, die over het water scheren, en de toekan. Deze laatste is eigenlijk de enige die ik echt kan onderscheiden, vanwege de bekende Nederlandse hotelketen. Daarnaast zien we wederom een aantal apengroepen, de doodshoofdaapjes. Ze slingeren door de bomen en zijn bijna niet te zien omdat ze snel en klein zijn. Na ruim een uur keren we terug voor het ontbijt. Dit keer, misschien omdat het het laatste ontbijt in Awaradam is, zeer uitgebreid. Broodjes, krentenbollen, pannenkoeken en omeletten. Na het ontbijt ruimen we de kamers op en pakken onze tassen. We betalen de barrekening en geven tips aan onze gidsen en het lokale personeel. Rond 11 uur varen we weg naar het vliegveldje om tegen twaalven met het vliegtuig terug naar Paramaribo te vliegen.

Nadat we onze bagage uit de boot hebben gehaald wachten we op de komst van ons vliegtuig. Dit keer krijgt Jacqueline contact met een van de lokale meisjes en na een spelletje met haar wijkt ze helemaal niet meer van de zijde van Jacqueline. Het is uiteindelijk 1 uur als we wegvliegen. Onze groep van 18 personen is te groot voor 1 vliegtuig. De eerste groep van 9 personen is een half uurtje geleden al weggegaan. Wij vliegen met een Caravan 208B van Gum Air, een twaalf persoonsvliegtuig. De take-off gaat heuvel afwaarts en verloopt goed. We zijn vlot airborne en stijgen net boven het wolkendek voor de terugvlucht. Als de daling wordt ingezet vliegen we door de wolken met af een toe een luchtzak, een keer komen we behoorlijk los van de stoelen, niet tot grote vreugde van Jacqueline. Iets over tweeën landen we op Zorg en Hoop en zien dat onze hoteltaxi al klaar staat. Even later tijden we de stad in en staan meteen in de file, dat kan dus even duren. In het hotel aangekomen zijn op 1 na de kamers gereed, Simone moet nog even wachten. We hebben nu even de tijd aan ons zelf, rond 19.30 treffen we elkaar weer voor het avondeten. We eten en pizza bij "Zuid" en gaan terug naar het hotel. Weer lekker slapen in een bed zonder zorgen over ongedierte.