Ha Noi (dag 2), bewolkt, 28 graden

Vietnam, Hanoi

Vandaag zijn we weer compleet, Nicole voelt zich weer wat beter en gaat mee op toer. We hebben van vrienden van Nicole en Ivo een wandelroute dwars door het Old Quater gekregen. Na het ontbijt vertrekken we naar het beginpunt van de route, de tempel in het Hoan Kiem meer. De route volgend komen we langs tempels, standbeelden van bekende Vietnamezen of gedenkwaardige momenten in de Vietnamese geschiedenis. Ook krijgen we een toelichting op het waarom verschillende soorten nijverheid zich in specifieke straatjes bevindt. Zoals al eerder aangegeven liggen veel soorten winkels gegroepeerd bij elkaar; de bloemenstraat, de metaalwarenstraat, de schoenenstraat, de bamboestraat met oa. ladders etc etc.

Tijdens de wandeling pakt Nicole even een rustmomentje en laat haar teennagels bijwerken. Ze laat deze voorzien van een oranje/rode kleur, terwijl wij aan de andere kant van de straat een koffie nemen. Ivo koopt langs de straat wat baksels voor bij de koffie en pinkelt af en betaalt slechts 2$. Het meisje van de bediening geeft hem subtiel aan nog veel teveel te hebben betaald, 0,25$ was meer dan genoeg geweest, bedankt!! Na een half uur vervolgen we de wandeling en rond 14.00 uur 's middags komen we weer terug bij het meer.

Nadat we al meermaals gezocht hebben naar een ATM van Citibank en niet konden vinden, doen we nu een laatste poging. Bij deze bank kun je nl een groter bedrag pinnen tegen lagere kosten. Lagere kosten is natuurlijk prettig, maar we hebben ook vooral een groot bedrag nodig omdat in Sa Pa, waar we de komende dagen verblijven, geen ATM's zouden zijn. Bij de meeste overige ATM's kun je maar 2.000.000 VND (85€) pinnen per dag. Eten en drinken is niet zo duur, maar voor 3 dagen hebben we wel iets meer nodig. Bij de Citibank aangekomen lijkt het nog bijna mis te gaan, de ATM buiten is kapot, maar binnen staat er een die wel werkt. De portemonnee is weer gevuld en dus een reden om ook weer wat uit te geven. Nicole en Jacqueline hebben beiden hun oog laten vallen op een gong, minimaal 40 cm in doorsnee, want er moet natuurlijk wel geluid uit komen. Niet in een souvenierswinkeltje, maar in een echte muziekzaak vinden we 2 mooie exemplaren en na wat pinkelen wisselen de beide gongs van eigenaar. Enige nadeel is dat we er nog bijna 3 weken mee moeten sjouwen!

Na een korte siësta in ons hotel, La Siesta Trendy 😀, eten we een hapje in de stad en staan om 20.00 uur voor het waterpoppentheater. We hebben kaarten voor een ongeveer 1 uur durende voorstelling van een van de trekpleisters van Ha Noi. Met een bijna uitverkochte zaal kijken we naar verschillend uitgebeelde scènes, met life muziek, van de Vietnamese geschiedenis. Wij weten niet altijd wat het voorstelt, maar genieten er toch van. We hebben vooral plezier van een dame die achter ons zit en bij bijna elke scène van plezier begint te schaterlachen, erg aanstekelijk. Na afloop waden de poppenspelers door het water naar voren en nemen een groot applaus in ontvangst. Het was zeker de moeite waard om te zien. We verlaten de zaal en gaan terug naar ons hotel. Vroeg naar bed, want morgen vertrekken we vroeg naar Sa Pa in Noord Vietnam.