Sa Pa - Ninh Binh, Bewolkt en 22 graden

Vietnam, Thành phố Lào Cai

Met onze gids Ging afgesproken om pas 09.30 uur te gaan wandelen, hierdoor kunnen we wat uitslapen en later ontbijten. Het is wederom foggy als we van start gaan en helaas zal dat de hele dag zo blijven. We lopen direct vanaf het hotel Sa Pa uit. We hebben gevraagd de makkelijke route te nemen, maar dat blijkt voornamelijk langs de doorgaande weg te zijn. Continue moeten we aan de kant voor het verkeer, dat loopt dus heel onrustig. Toch zien we ook leuke dingen zoals een fietser met een voorraad planten op zijn fiets, zou een goeie intratuin niet misstaan. En ook koeien lopen hier gewoon langs de weg. Toch dan maar de moeilijke route, een paar honderd meter verder gaan we direct van de weg af en slaan een pad in. Dit pad gaat vrij vlot naar beneden en is behoorlijk glad. Zo gaat dat een behoorlijk eind door, maar we blijven toch goed ter been, wel met behulp van een paar locals. Weer worden we begeleid door een aantal vrouwen die ongetwijfeld hun waar weer aan ons willen slijten. Ook al zeggen we meermaals dat we niets kopen wijken ze niet van onze zijde. We lopen eerst naar Ta Van en nemen daar een warme lunch, daarna lopen we door naar Lao Chia, daar worden we opgepikt door de taxi en rond 15.00 uur weer bij ons hotel afgezet.

We mochten wat later uitchecken, rond 17.00 uur, na de wandeling zijn we dus lekker opgefrist, schone kleren aan en we staan klaar om te vertrekken. Buiten regent en onweert het behoorlijk hard, maar we kunnen vrijwel droog de taxi instappen en rijden naar Lao Cia om daar met de avondtrein terug naar Hanoi te gaan. De chauffeur rijdt beheerst de bergweg af en na ruim 1 uur komen we aan in Lao Cai. We worden afgezet bij een restaurant en kunnen daar nog wat eten. In het restaurant worden we ondersteund bij het omzetten van onze voucher naar de benodigde tickets. Er is wat onduidelijkheid over de tickets, hebben we met zijn vieren nu 1 of 2 cabines zoals was afgesproken? We merken het vanzelf. Terwijl wij nog wat eten wordt voor het restaurant een bruiloft gevierd. Hier wordt dat gevierd met een karaoke. De kwaliteit van de karaoke zangers valt behoorlijk tegen, ik denk dat zij daar zelf heel anders over denken!

Het is 20.00 uur, we gaan naar het station en gaan boarden. Het is inmiddels weer hard gaan regenen, ieder loopt onder een paraplu flink door naar het station. Op het perron staat de trein inderdaad klaar en we staan precies bij het goede treinstel. De eerste cabine is meteen voor ons, inderdaad 4 bedden in dezelfde cabin. Koffers erin, handbagage erin, gitaar erin, wij erin, past allemaal net. Mannen bovenin, vrouwen onderin, gezellig toch? Dat zal vannacht wel blijken!

Jammer dat het foggy is maar toch wel weer een dag met leuke momenten en dan de "trein". Leuk toch! Veel plezier en slaap lekker😀💤