New York, City Tour “Hop On, Hop Off” uptown, fietsen Central Park, One World

Verenigde Staten, New York

Ruim voor negenen zitten we al weer in de metro richting Rockefeller Centre. Ons hotel ligt in het zuidelijkste puntje van Manhattan, dat lijkt niet handig, maar omdat er 3 verschillende metro lijnen op maar 100, 200 en 300 meter afstand liggen zijn we met onze metro Unlimited 7 days kaart redelijk snel op onze bestemming. Ook nu zijn we met 15 minuten daar waar we zijn moeten. We hebben weliswaar niet de juiste lokatie voor onze Hop On - Hop Off bus, dat was meer onze eigen fout, maar zitten desalniettemin op tijd op de bus. De Hop On - Hop Off bus is een van de zes activiteiten die we op onze New York Sightseeing Pass mochten doen. Deze activiteit is 72 uur geldig (gestart met de Downtown Tour donderdag) en liep vandaag even na 10 uur af, bijna waren we dat vergeten dus we moesten nu voor 10 uur op die bus zitten anders kostte ons dat een extra activiteit. Dat is dus net gelukt en daarmee kunnen we nog wat leuks verder op de dag plannen. De Uptown bustour, rondom het Central Park en oa door Harlem was niet zo leuk als de Downtown Tour. Er zijn minder bijzondere gebouwen en wetenswaardigheden op deze route. Daarnaast was de informatievoorziening slecht, deze was ingesproken op een bandje, soms kwam de info te vroeg, of te laat, of dubbel, of gewoon niet. Na anderhalf uur zijn we midden in de stad weer uitgestapt en hebben een cupcake en lekkere koffie en cappuchino genomen bij Magnolia Bakery (bekend van Sex and the City) en deze in de zon genuttigd.

Tegen enen stappen we bij Fancy Apple Bike Tour binnen om een fiets te huren, onze 5e activiteit van de New York Sightseeing Pass. We gaan fietsen door Central Park, een rit van ruim 10 km. Dat is niet erg veel, maar doordat je op verschillende plekken even stopt om te kijken of wat te drinken ben je al gauw 2 uur onderweg. Vandaag, zondag, is ook een drukke dag in het park. Het is mooi weer en iedere New Yorker lijkt wel in het park te zijn; bezig met fietsen, beetje hardlopen, zomaar wandelen of lui liggen op het gras. De sfeer is er erg relaxed en wij passen ons dus ook maar aan. We fietsen rustig ons rondje, liggen af en toe in het gras met een hotdog, bezichtigen het “Imagine” logo in het Strawberry Fields parkje of kijken naar een kundige en leuke show van een aantal handige artiesten. Kundig, omdat de jongens erg lenig zijn en dat laten zien met salto’s, sprongen, etc. Een leuke show, omdat deze zwarte jongens regelmatig de draak steken met de toeschouwers. Daarbij gaat het over hun afkomst en dat van het publiek. Handig, omdat ze met hun show natuurlijk wat geld willen verdienen en daarbij de toeschouwers proberen wat meer geld af te troggelen, hetgeen ook vaak lukt. Na deze show gaan we terug en leveren de fietsen in.

Jacqueline heeft gezien dat we nog gratis met de Roosevelt Island Tramway naar ...... jawel, Rooseveld Island kunnen. Dit is een kabelbaan met gondels die over de Eastriver naar het eiland gaat. Een leuke tocht met mooie foto’s als resultaat. Op het eiland zelf is niets te beleven, dus ook hier gaan we direct weer terug. We hebben nog 1 activiteit over van onze Pass en deze gaan we gebruiken voor een bezoek aan het One World Observatory, de toren die gebouwd is naast de lokatie van de Twin Towers. Het is er niet druk, dus kunnen we bij aankomst direct naar boven om nog voor zonsondergang te genieten van een 360 graden view van New York. We vinden het uitzicht hier veel mooier dan dat van de Top of the Rock, omdat je onbeperkt rondom zicht hebt over Manhattan, Brooklyn en de diverse rivieren. Als we na ruim een uur weer beneden zijn komen we langs O’Hara’s pub en gaan daar naar binnen om wat te drinken en eten. Deze pub ligt naast de brandweerkazerne die op 9/11 als een van de eerste kazernes wagens op lokatie had. Deze eenheid heeft dan ook mensen verloren op die dag. Een groot kunstwerk op de muur van deze kazerne herinnert aan het verlies van alle brandweerlieden. De pub zelf heeft in de dagen na de ramp gediend als verzamelplaats voor de werkers op de rampplaats. Deze pub hangt dan ook vol met herinneringsfoto’s en badges van de diverse eenheden. Ook vanavond is het duidelijk dat hier nog veel hulpverleners komen.

Na het eten gaan wij terug naar ons hotel, alvast de koffers pakken, want New York is voor ons voorbij. Wij trekken morgen verder Amerika in, richting Ithaca, bij de Fingerlakes.

Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan in die korte tijd. Leuk om te lezen.