Awaradam

Suriname, Awaradam

Na een klamme nacht, waarbij het toch redelijk is afgekoeld, ontwaakt iedereen weer in het kampement. Rond 7 uur worden er thermoskannen heet water bij iedere cabin neergezet, zodat je de dag kunt beginnen met een kopje koffie of thee met een Oreo koekje. Je kunt het hete water ook gebruiken om je te scheren want warm water om te wassen of douchen is er natuurlijk niet. Maar een lekkere frisse douche met de hier heersende temperaturen is ook geen straf. Na het gemeenschappelijk ontbijt, om 8 uur, moeten we rond half tien gereed staan voor een twee uur durende wandeling door het oerwoud. Er wordt geadviseerd dichte schoenen met sokken en lange broek, broekspijpen dicht, te dragen. We steken bij ons kampement de rivier over en beginnen onze wandeling. Groot wild is er niet te zien, wel krijgen we veel informatie over de beplanting, bomen en verschillende kleine dieren. Zo zien we verschillende kleine kikkers in felle kleuren, maar ook met mooie schutkleuren. Daarnaast nog spinnen, rupsen, vlinders en ook een kleine slang. Deze bevindt zich midden op het pad en verheft zijn kop ten teken dat wij er niet langs mogen. Julius, onze gids, weet ook niet wat voor soort het is en we besluiten er met een bocht omheen te lopen. Ook van de bomen en planten krijgen we genoeg te zien. Van bijna alle soorten krijgen we de inheemse naam en de Nederlandse versie. Te veel om te onthouden en in dit verslag te noemen. Wel ruiken en proeven we veel van de bomen en planten, zoals knoflook, amandel en ook kinine. Van deze laatste hebben wij een houten beker, de bitabeker. Deze houtsoort bevat kinine, en als je de beker met water vult en een tijdje laat staan, krijg je water met een sterke kinine smaak. Het is erg bitter, maar zou daardoor wel helpen tegen de muggen. Ook wordt een stuk wortel van een boom uit de grond gehaald waar heel veel water uitkomt, heerlijk fris om te drinken. Tegen twaalf uur komen we weer bij de boot aan die ons weer over vaart.

Na de lunch kunnen we weer hangmatten en wat lezen of met de boot mee een stukje stroomopwaarts varen, om bij wat stroomversnellingen te gaan zwemmen. We gaan uiteindelijk met 10 personen zwemmen. Na ruim 5 minuten varen kunnen we niet meer verder en worden we omringd door stroomversnellingen. De boot brengt ons naar de kant, hier kunnen we ons omkleden en wat gaan zwemmen. Als je in het rustige deel van de rivier blijft is een zwemvest niet nodig, in de stroomversnelling is het zwemvest verplicht. Iedereen gaat met zwemvest, want ook al moet je een stukje klauteren, van de zijkant de stroomversnelling inspringen en je mee laten voeren is natuurlijk best gaaf. Nadat iedereen zo een uurtje heeft gestoeid, zitten we aan de kant met een Parbootje in de hand. Even later worden de mannen gevraagd even te helpen. Een local is met zijn bootje tot aan de stroomversnelling gevaren, heeft zijn goederen uit de boot gehaald en voorbij de stroomversnelling gedragen. Maar nu moet zijn boot nog over de stroomversnelling. We springen met 5 man bij en uiteindelijk wordt met opvallend veel gemak de boot tegen de stroom in omhoog gedragen. De local blij en wij hebben er ook veel schik in gehad. We drinken er nog een, pakken onze spullen en varen dan terug naar onze Lodge. We zijn precies op tijd binnen, want er valt een behoorlijk buitje.

Na het diner is het de bedoeling dat we een stukje gaan varen in het donker om op deze wijze de verschillende geluiden van het oerwoud te horen. Helaas valt dit plan in het water, want weer gaat het hevig en langdurig regenen. Het plan verschuift naar morgen, nou ja, dan drinken we er nog maar eentje. Als we in een kring zitten met verschillende andere gasten, richt Julius een woordje tot Niek. Hij weet dat Niek binnenkort jarig is en zingt alvast een Surinaams verjaardagslied voor hem. Ook Cathy is volgende week jarig en ook voor haar wordt gezongen. Al gauw springen er verschillende Surinaamse vrouwen Julius bij en met trommels en de gitaar volgt het ene na het andere lied. Daar waar we de vrouwen in het begin een beetje gesloten vonden zijn ze nu met muziek en zang erg uitbundig geworden. Vooral een wat dikkere Surinaamse vrouw, zij begint ook er nog bij te dansen. Ook Niek en Cathy worden uitgenodigd mee te dansen en worden daarbij door de dames gefeliciteerd. De muziekavond wordt afgesloten met een polonaise. We babbelen nog wat na en gaan dan geleidelijk aan allemaal naar bed. Julius en Eddie worden vriendelijk verzocht nog even de cabins van Cathy en Simone te controleren op gedierte. Uiteindelijk gaat overal het licht uit en valt er een serene rust over het kampement.