Galibi - Paramaribo

Suriname, Galibi

Na het ontbijt moeten we onze bagage gereed maken want ons verblijf in Galibi zit erop. Vandaag varen wij bijtijds weg om een bezoekje te brengen aan Frans Guyana, aan de gevangenis van Papillon. Net na het ontbijt begint het erg hard te regenen, maar na 10 minuten is dat al weer over. Voor onze anderhalf uur durende vaart is het wel prettig om dat droog te doen. Op het moment van instappen begint het toch weer te regenen. We doen onze poncho's maar direct aan, in de boot is dat toch een gehannus. Als we eenmaal een stukje onderweg zijn begint het veel harder te regenen en het houdt ook niet meer op. Het hoost en we voelen het water aan alle kanten naar binnen komen, de bagage ligt in elk geval veilig onder een groot dekzeil. Iedereen is drijfnat als we in Frans Guyana aankomen. Gelukkig is het daar droog, zodat we zonder poncho weer een beetje kunnen opdrogen. De Papillon gevangenis ligt op een minuutje lopen van onze aanlegplaats. Hier krijgen we van Jeffrey zelf de rondleiding. Ook krijgen we de cel van Papillon (Henry Charriere) te zien. Na de rondleiding hebben we nog een uur om zelf door het Franse dorpje, Saint Laurent du Maroni, te lopen voordat we weer oversteken naar Albina.

Voor we terugrijden naar Paramaribo, een rit van 150 km, krijgen we bij Tante Agnes de lunch aangeboden, kip met rijst en groenten. Hier nemen we afscheid van onze gids Jeffrey, hij gaat terug naar Galibi voor de nog achtergebleven gasten. In de bus spreekt en zingt hij ons nog toe. Zijn lied, een afscheids- en bedanklied, waarbij hij ons het refreintje "Tere Tere" laat zingen. En op verzoek zingt hij ook nog zijn bij ons inmiddels bekende Kaaimannen lied. Een collega reisleider vergezeld ons terug naar Paramribo. Na een korte plaspauze komen we uiteindelijk bij de Jules Wijdenbosch brug, ook wel de Surinamebrug genoemd. Voor we de brug over de Surinamerivier over mogen om Paramaribo in te gaan, moeten we even wachten. Voor ons rijdt een vrachtwagen met boomstammen en we vermoeden dat hij eerst bovenaan de stijle brug moet zijn aangekomen, voordat wij erover mogen. Mocht hij het niet redden en stil komt te staan of, erger nog, terug rolt, wil je daar niet net achter staan. Even later mogen ook wij de brug op en tegen 5 uur komen we bij ons hotel aan. Lekker even douchen en schone kleren aan, rond half acht zien we elkaar weer voor een hapje eten.