Huè, fietsen☹️

Vietnam, Hue

Als (voormalig) militair heb ik wel geleerd met teleurstellingen om te gaan. Vandaag was zo’n dag die met een enorme teleurstelling begon. Gisteren bij aankomst had ik al aangegeven dat we 4 fietsen vandaag nodig hadden. En vanochtend waren er GEEN 4 fietsen beschikbaar. De hotelmanager kwam met dit slechte nieuws en vroeg ons wat we van plan waren. Nou, de hele dag fietsen natuurlijk, de keizerlijke stad en verschillende tombes bezoeken. Hij zei dat dat wel heel veel was op de fiets en het beter was een taxi hiervoor te gebruiken. Hallo, wij zijn Hollanders, wij kunnen fietsen en veel ook!!! Jullie Vietnamezen zijn misschien wereldkampioen brommertjes rijden, maar wij Hollanders zijn wereldkampioen fietsen rijden!! Er zat natuurlijk niets anders op dan een taxi te nemen. Even later zaten we bij Ben, onze Vietnamese chauffeur, in de auto. Met de hotelmanager hadden we onze plannen doorgenomen zodat hij dat aan de chauffeur kon doorgeven. Laat Ben nou de best Engels sprekende gids zijn die we ooit hebben gehad, een meevaller dus.

We beginnen met een bezoek aan de Thien Mu Pagode (pagode van de Hemelse Witte Dame), gelegen aan de Parfume River. Vervolgens worden we door Ben afgezet bij de Keizerlijke Stad, lange tijd het middelpunt van de Nguyen dynastie, de laatste koninklijke familie van Vietnam. Deze stad werd gesticht door Keizer Gialong en staat op de Unesco lijst van wereld erfgoederen. In de Indochina oorlog zijn hier helaas wel wat bommen op gevallen, desondanks is ons bezoek aan deze stad zeer de moeite waard gebleken. Na ruim anderhalf uur nemen we bij de uitgang op een terrasje een verkoelende versnapering en stappen in de auto van Ben voor een bezoek aan de Tombe van Tu Doc. Maar voordat we daar aankomen rijden we door het dorpje Thuong Hai,waar wierook wordt gemaakt. Hier stappen we even uit en kopen wat wierook stokjes en maken een paar kleurrijke foto’s. Even later stoppen we bij Tu Doc. Een schitterend park met vele bezienswaardigheden met natuurlijke de Tombe. Keizer Tu Doc had een druk leven, meer dan 100 vrouwen en minnaressen naar het schijnt. Rob is in deze geschiedenis zeer geïnteresseerd, misschien is tie ook wel een beetje jaloers! De vraag is echter of hij wel hier in de tombe ligt. Het is inmiddels bijna 4 uur als we door Ben bij ons hotel worden afgezet. Achteraf zijn we misschien wel blij vandaag met de auto te zijn gegaan, want de zon heeft volop geschenen en de temperatuur lag ruim boven de dertig graden.

Bij terugkomst frissen we ons een beetje op want we hebben om 5 uur een afspraakje met de meisjes van de Hotel-Spa voor een heerlijke anderhalf uur relaxen. De bikkel (Rob natuurlijk) kiest voor een stevige massage en de rest voor een relaxte aromatic massage. Eigenlijk wil je daarna maar een ding, naar bed. Het is echter nog wat vroeg en op advies van de hotelmanager brengen we een bezoek aan de Skybar in de Vincom Tower met een fantastisch uitzicht over Huè. All over the World betaal je in een Skybar de hoofdprijs voor een drankje, 25 euro is geen uitzondering. Hier echter hebben we 7 drankjes en een kaas/vleesplankje voor in totaal 675.000 Dong, zo’n 27 euro! Da’s leuk. Aansluitend lopen we naar het uitgaansgebied om nog een hapje te eten. Rond 10 uur gaan we naar bed, want morgen hebben we een lange excursie voor de boeg. Om 7 uur moeten we klaar staan.

Eind goed al goed. Enne geen rode armpjes 😜

Nicole 2020-01-16 18:10:21

Nicole, wel rode armpjes,.............van de massage😀 gr Henk