Hoi An - Huè

Vietnam, Hội An

Na het ontbijt hebben we nog 2 uurtjes “vrij” voor we vandaag weer verder reizen naar de keizerlijke stad Huè. In de reispapieren staat dat we om 12 uur opgehaald worden door een taxi voor vervoer naar het treinstation in Da Nang. Via de receptie krijgen we ook een berichtje dat de taxichauffeur om 12 uur gereed staat. Bij aankomst in het hotel kregen we ook al een enveloppe met de treintickets voor vandaag. Leuk, en geruststellend, om te merken dat het allemaal goed is geregeld😀.

Tegen 12 uur stappen we in de taxi en gaan naar het station in Da Nang. De chauffeur lijkt een bedeesde rustige jongeman. Toch kan hij net buiten de stad zich niet langer inhouden en begint op een 2-baans weg een inhaalactie met het lef van Max verstappen. In 1 actie probeert hij meerdere brommers, auto’s en een bus in te halen. Yvonne die achter de chauffeur zit ziet een auto recht op haar afkomen. Onze chauffeur toetert er op los en forceert de bus uiterst rechts te rijden en de tegenligger uiterst links. En jawel, eventjes rijden we driedik over een smalle tweebaans weg. Gelukkig blijft dat de enige onverantwoorde inhaalactie van hem. Rond half een staan we bij het station en hebben nog anderhalf uur voordat de trein gaat; tijd voor koffie dus. Na de koffie nemen we plaats in de vertrekhal en wachten rustig af. Met vertraging van een half uur rijden we het station uit in noordelijke richting, langs de kust. We hebben 4 tickets voor 4 zitplaatsen, denken we, want we hebben een slaapcoupé met 4 bedden. Door de beperkte ruimte gaan de koffers op de bovenste bedden en wij gaan zitten op de onderste bedden. Alhoewel het uitzicht op de zee fantastisch is lukt het moeilijk wat foto’s te maken omdat ons dubbelglazig raam aan de binnenzijde beslagen is. We maken er maar het beste van.

De reis over de Hai Van pas verloopt voorspoedig en na 2,5 uur komen we in Huè aan. We nemen een taxi naar het hotel dat op 5 minuten van het station ligt en krijgen 2 kamers op de 6e verdieping. Evenals vorige keer is er korting op alle wellness arrangementen, we reserveren alvast voor morgenmiddag 5 uur. Na een dagje buiten op de fiets zal dat best wel aangenaam zijn. In de buurt van het hotel zijn een paar leuke straatjes met zowel winkeltjes als ook restaurants. We sjokken door de straatjes en pikken een terrasje aan een kruising voor een versnapering. Zittend achtereen koud biertje of warme ginger tea observeren we de verkeersgekte voor ons. Scooters, auto’s en fietsers krioelen over de kruising, vaste verkeersregels zijn er niet of worden in elk geval niet gebruikt. Soms “wint” diegene die het hardst toetert, soms diegene die het hardst durft te rijden, maar meestal slingert iedereen om elkaar heen door soms iets te remmen of juist gas te geven. Ook het aantal passagiers per scooter is niet aan limieten gebonden. Rob ziet er een met 4 passagiers en heeft daarvan een foto kunnen maken. Bij het bestuderen van de foto wordt zelfs nog een klein kindje waargenomen, dus totaal 5 passagiers. Na een uurtje gaan we verder naar een restaurant en genieten weer van het heerlijke eten. Via de Perfume River lopen we terug naar ons hotel.

Klinkt me bekend in de oren. Pas op dat jullie niet verbranden als jullje in Hue gaan fietsen 😃😃

Nicole 2020-01-15 16:58:50

Wat een belevenissen! Misschien kan die chauffeur Max Verstappen vervangen als dat nodig is.

Lisette van der Aa 2020-01-15 17:13:11

Nicole & Lisette, verbranden is misschien wel het minste probleem, dwars door de verkeersgekte fietsen, dat is vandaag de uitdaging! Wat stuurmanskunsten en lef van Max kunnen we nu wel gebruiken. Groeten Henk

OpReisNaar 2020-01-16 01:48:31

Wat een belevenis weer jullie hoeven je niet te vervelen ga zo door

Ine 2020-01-16 16:42:48

Hoi Ine, nee we vervelen ons zeker niet, morgen weer een drukke 😀 dag voor de boeg, groeten Henk