Linz

Oostenrijk, Linz

Na een opwindende avond is de rust op het schip weergekeerd. Als we wakker worden zonder wekker, rond 8 uur, doen we de gordijnen open en kunnen we weer genieten van een mooi uitzicht. Onder een stralende zon, wel behoorlijk fris, trekken de groene heuvels aan ons voorbij, met mooie typisch Oostenrijkse huizen, dorpjes en kerkjes. Voor wie even af moet schakelen 😉 is dit een ideale reis. Vanochtend na het ontbijt worden we geïnformeerd over de uitboek procedures morgen. Dit geldt niet zozeer voor ons, wij zijn op eigen gelegenheid gekomen, maar vooral al diegene die met de bus terug zullen reizen. Wij zullen wel na het ontbijt moeten hoepelen. Vooralsnog is ons plan met de trein van Passau naar Straubing te reizen, wagen oppikken en terug naar Nederland. Met de koffers zal dat wel een gesleep worden 🙁.

Na weer de hele middag in de zon te hebben gezeten, die vanwege het ontbreken van de wind een stuk aangenamer is, komen we rond 14.00 uur al in Linz aan. Wij, en ook veel andere passagiers, staan al klaar om direct van boord de stad in te gaan en ook ditmaal slechts 5 minuten lopen. In de stad is het een drukte van jewelste, er is een soort braderie gaande, met langs de hele hoofdstraat allemaal marktkraampjes met vnl eten en drinken. Wij lopen de hele hoofdstraat uit en gaan via een andere weg terug. Zo komen we langs de imposante Dom van Linz. Helaas is er een verbouwing gaande dus kunnen we niet naar binnen. Op de Dom-Platz drinken we een cappuchino. Even later lopen een paar voor ons bekende passagiers langs. We nodigen hen uit voor de koffie en kunnen zo even bijpraten over onze ervaringen. Het is bijzonder sneu dat de man ziek is, COPD, en vanwege zijn beperkte uithoudingsvermogen vaak niet mee kan. Zijn vrouw gaat altijd mee en maakt overal foto's van, met haar is Jacqueline ook aan de praat geraakt. 's Avonds deelt ze met haar man haar ervaringen en foto's. Omdat we nu wat meer tijd hebben en er niet veel geklommen hoeft te worden kunnen ze samen de stad in. Tegen 5 uur zijn we terug en genieten op het dek nog een uurtje van de zon en bereiden ons daarna voor op de laatste avond en laatste diner aan boord.

De avond begint met een Captains Cocktail en wordt natuurlijk aangeboden door de Kapitein. We zijn voor deze avond wat netter gekleed, want ook het diner is wat meer bijzonder als de reeds genoten diners, er staan vanavond maar liefst acht gangen gepland. Bij binnenkomst krijgen we een cocktail aangeboden en proosten met de Kapitein en de reisleiding. Ten afscheid worden we nog eenmaal aan de gehele bemanning voorgesteld en worden er heen en weer vriendelijke woorden over elkaar uitgesproken. We gaan aan tafel en beginnen met de eerste van 8 gangen. We zitten tot 22.00 uur aan tafel en genieten van elke gang, wederom een heerlijk diner. We krijgen een copy van alle dagmenu's zoals die de afgelopen zijn opgediend. We moeten ook constateren dat we geboft hebben met Anita en Ursel. We spreken over vele zaken en hebben ook veel plezier met elkaar. Jacqueline heeft vanochtend de koffers al deels gepakt, nu vullen we de "Fragenbogen" (evaluatieformulier) in, schrijven een bedankbriefje voor de kamersteward als dank voor de vele "handdoek" dieren die op ons bed lagen en vullen de fooienenveloppen voor het personeel van de Edelweiss en de reisleiding. We nemen nog een drankje voor we slapen gaan.