Hongkong - Ha Noi, licht bewolkt 20-25 graden.

Hongkong, Hongkong

Na het ontbijt koffers pakken, we reizen door naar Ha Noi. Rond 11 uur vertrekken we met de taxi naar het vliegveld, waar we drie kwartier later aankomen. Een high Tech taxi trouwens, met de nieuwste technische snufjes geinstalleerd. Het hele dashboard staat vol met apparatuur, met als blikvanger een zelf gemaakt dashboard met 4 naast elkaar geplakte GSM's en daar omheen een afschermkap (zie foto). Op het vliegveld aangekomen, bij de verkeerde terminal, snel inchecken zodat we de koffers kunnen inleveren, dat scheelt weer een hoop gesjouw. Vervolgens door de douane en dan........... , en dan mogen we niet verder, de gitaar van Ivo, zijn handbagage, mag er niet door. Terug naar de incheckbalie en een verklaring halen zodat de gitaar mee kan. De tweede poging lukt. Met onze laatste Hongkong dollars kopen we nog een koffie/thee met een koek en wachten zo nog een uurtje voor we kunnen boarden. Rond 14.50 gaan we take off met een Airbus 321 van Vietnam Air.

Ook Nicole schrijft een verslag van deze reis. Af en toe stuurt ze een email met haar tekst, zodat we kunnen meelezen. Jacqueline vraagt Nicole naar een aantal details uit haar verslag. Al snel blijkt dat Nicole via internet soms wat tekst of wat zinnen binnenhaalt en in haar verslag opneemt die door ons niet zo zijn ervaren. Zo schrijft ze over de aangename Chinese geuren, waar wij Nicole voornamelijk met een hand voor haar neus hebben zien lopen ivm de stank. Ook schrijft ze over dat ze 's ochtend gewekt werd met het nummer "you are my Sunshine", Ivo kan zich hier helemaal niets van herinneren en ook dit blijkt niet helemaal juist te zijn, maar Nicole vond het mooi in haar verslag passen. De lezers moeten wel weten dat Nicole al enige tijd schrijflessen volgt en zelf verhalen moet bedenken en schrijven, ook haar fantasie mag, nee moet ze daarvoor gebruiken. We zullen het erop houden dat ze absoluut geen kwaad in zich heeft en fictie en non-fictie soms beroepsmatig door elkaar haalt. Jacqueline heeft haar eigen verklaring: Nicole schrijft een reisverhaal en geen reisverslag. OK!

Na zo'n 1 uur en drie kwartier landen we op Ha Noi Airport en moeten we eerst het visum regelen. Dat is ietwat omslachtig, want je moet in Nederland al een soort goedkeuring aanvragen voordat je vertrekt. Met deze goedkeuring, je paspoort, een uitgebreid vragenformulier met pasfoto en 25$ pp, krijg je uiteindelijk je visum en kun je naar de douane. Dat laatste gaat overigens soepel. Het voordeel van deze tijdrovende procedure is dat je koffers inmiddels al de nodige rondjes op de bagageband hebben gemaakt en dus al klaar liggen. Buiten staat onze taxi al te wachten om ons naar het hotel in hartje Ha Noi te brengen. Manoeuvrerend tussen auto's, scooters en wandelaars komen we uiteindelijk bij het verkeerde hotel aan, La Siësta Spa ipv La Siësta Trendy. Maar goed mbv een scooterrijder, die de juiste weg wel weet, staan we 10 minuten later bij het juiste hotel. We krijgen mooie kamers op de bovenste verdieping, onze koffers staan er al. We nemen nog een drankje in de Redbean bar op de achtste verdieping met een mooi uitzicht over een deel van de stad. 's Avonds lopen we de stad een stukje in om nog ergens een hapje te eten en gaan vervolgens weer terug naar ons hotel, het is inmiddels zachtjes gaan regenen. Lekker op tijd naar bed, morgen wordt wederom een lange dag.

Jacqueline heeft het goed samengevat, jij schrijft een feitelijk verslag en ik een verhalend. Je hebt gelijk als je zegt dat ik de werkelijkheid moet vertellen. Dus heb ik een paar fantasietjes veranderd . Zo zijn we idd niet gewekt door goodmorning starshine, maar het had zomaar gekund op een wekkerradio. Het is dus gewijzigd in 'een storende wekkerradio. En dat is niet verzonnen. Het tweede datik anders verwoord heb is het verhaal over die Chinese geuren. Ik had inderdaad op internet opgezocht welke dat waren, om mijn verhaal een beetje te verlevendigen. Alleen in mijn eerste verslag stond niets over aangename geuren,maar "geuren van oliën, gember, koriander en andere smaakversterkend die onze zintuigen prikkelden". Wel goed lezen hè, potjandorie eer je allerlei fantasietjes over mij de ether 😜😜in gooit. Samen schrijven we een mooie samenvatting van onze supervakantie💋Enne de dong mag in ivo zijn koffer.

nicole.is.weg 2017-03-13 11:31:56

maken onze twee verslaggevers er een wedstrijdje van? we volgen het met belangstelling!

nb 2017-03-15 12:08:38

Nee hoor het is vakantie dus heen wedstrijdjes. Het wordt samen een mooi verhaal. Wie de 'andere kant ' wil lezen , laat maar weten 😀😀