Paramaribo - Frederiksdorp

Suriname, Paramaribo

Vandaag gaan we naar een voormalige 18e eeuwse koffie- en cacao plantage, Frederiksdorp, en worden we rond 8 uur opgehaald. Ik ben vanochtend met maar 1 oog volledig wakker geworden , het andere bleef half dicht. Mijn linker oog is ontstoken en hoe dat nu weer komt weet ik ook niet. Omdat we een paar dagen in Frederiksdorp verblijven en daar naar ik aanneem geen arts is, besluit ik voor vertrek toch een arts te raadplegen. Via het hotel krijg ik Dr Khoen Khoen aan de lijn. Hij hoort mijn klachten aan en schrijft een receptje uit dat ik bij de lokale apotheek kan ophalen. Ik vraag de chauffeur om even om te rijden om de oogdruppels en -zalf op te halen. Alles ligt er al klaar en dat voor nog geen 10 euro. De rekening van het doktersconsult wordt naar het hotel gestuurd. Hierdoor lopen we een half uurtje vertraging op. De boot benodigd voor de oversteek over de Commowijne was reeds vertrokken, maar ligt er inmiddels al weer als wij aankomen. Met 10 minuten staan wij aan de overkant en worden we verwelkomd door, wat later blijkt, een zeer aanwezige Amar. De locatie waar wij verblijven is de oude politiepost van Frederiksdorp. De plantage met woningen en de politiepost zijn tot historisch werelderfgoed verklaard.

De kamers zijn nog niet gereed, dus krijgen we een kopje koffie aangeboden en kunnen meteen deelnemen aan de eerste excursie, dolfijnen spotten. We varen de Commowijne af richting de Suriname rivier. Ergens op deze kruising worden de dolfijnen vaak waargenomen. We hebben niet direct succes en sceptici, zoals Niek, roepen dat dat het wel niets zal worden. Onze gids krijgt na een half uur een telefoontje van een collega die aangeeft waar een groep dolfijnen zich bevindt. En inderdaad, na een kwartiertje varen komen we de eerste dolfijnen tegen. Het blijken er vele te zijn die zich rondom de boot bevinden. Foto's of een video maken is erg moeilijk, soms zie je alleen een rug- of staartvin en vaak ben je dan al te laat. Ik heb geluk en scoor een mooie foto. Na ruim een uur zijn we weer terug. We krijgen onze kamers toebedeeld en zitten aansluitend meteen aan een heerlijke lunch, kip met nasi of friet. We drinken hierbij een wijntje of een Parbootje. Dit parbobier nemen we als Joggo, een liter fles bier in een plastic mand gevuld met ijsklontjes. Simone en Jacqueline zijn inmiddels ook fervente bierdrinkers geworden.

Om 4 uur krijgen we een half uur durende rondleiding/wandeling over de plantage met Amar als gids. Aan de hand van een kaart, een prent en wat voorwerpen in vitrines vertelt hij over de plantage. Als hij iets op de prent wil aanwijzen houdt hij zijn vinger op het onderwerp, zodat wij het onderwerp niet kunnen zien. Na een paar keer doorbreken wij het beleefdheidsprotocol en wijzen hem op deze foutjes. Zijn Nederlands is ook niet vlekkeloos dus moeten we regelmatig aan elkaar vragen wat hij bedoeld, soms vragen we het hem zelf. Na een half begint de wandeling over de plantage, waarbij Amar aangeeft dat hij de rondleiding zo moet stoppen omdat hij moet "uitblazen"! Uitrusten dus. Want naast het ochtend- en middagprogramma doet hij ook het avondprogramma. Maar nadat hij Ivo een Belgaan heeft genoemd en we moeten gaan "omrasteren", om hem heen staan, is de verwarring totaal. Toch gaat hij verder en lopen we langs de diverse oude gerenoveerde gebouwen en geeft hij aan dat we zo "kaaimannen" gaan zien, zegt Amar. Wat bedoeld hij nu weer. We eindigen de wandeling bij een grote vijver en inderdaad zitten/liggen hier een paar kleine kaaimannen. Toch een verrassend slot van de rondleiding.

We lopen naar het zwembad om nog wat te drinken voor we gaan eten. We hebben ons allemaal goed ingesmeerd tegen de muggen, toch is Niek bij het zwembad de klos. Hij mept de mug wel dood, maar is toch twee keer te pakken genomen. Voor de zekerheid trekken we voor het eten toch maar een lange broek aan en shirt met lange mouwen. Het is bekend dat er op de plantage en het moerasgebied erom heen veel muggen zitten, gelukkig zonder malaria. Rond 7 uur gaan we aan tafel en blijven tot ongeveer 10 uur natafelen.