Ho Chi Minh stad - Mekong Delta

Vietnam, District 1

We rijden een kwartier later als gepland weg want de chauffeur is waarschijnlijk door het erg drukke verkeer vertraagd. Nog in HCM stad bezoeken we 2 tempels. De eerste tempel is de Van Phat Pagoda, ook wel de tempel van de 1000 boeda’s genoemd. Deze tempel ligt in een nauw straatje en oogt van de buitenzijde dan ook niet als een tempel. Van binnen is deze wel mooi, bestaat uit verschillende verdiepingen en zoals de naam al zegt heeft deze tempel veel boeda's. Deze vele boeda's zijn voornamelijk op de tweede verdieping te vinden langs 3 wanden (zie foto). Als we weer naar buiten gaan vraagt Rob aan een monnik de betekenis van een soort gokkast. De monnik neemt de tijd dit uit te leggen, het is een soort gelukskast. Men gooit een muntje in het apparaat, dan beweegt er wat en komt er een kokertje met een papiertje uit. Op het papiertje staat in het Vietnamees een spreuk. Zowel Rob als Jacqueline doen een poging en de monnik voorziet voor beiden geluk. Dan heeft hij plotseling haast, hij stapt snel op zijn brommer en scheurt weg. De tweede tempel, de Hoi Quan Ha Chuong tempel, is een Taoïstische tempel, wat minder mooi als de eerste, maar er wordt wel ontzettend veel wierook gestookt. Hier zijn we vrij snel uitgekeken, we stappen in de auto en rijden de stad uit richting de Mekong om te gaan varen.

Even na twaalven arriveren we bij ons opstappunt. We stappen uit en laten onze koffers achter in de bus. Hier staat onze gids, Gnew (zo heb ik het tenminste verstaan), zij begeleid ons gedurende onze tocht door een stukje van de grote Mekong Delta. We stappen op een smalle boot met bovendekking (lekker tegen de zon) en nemen plaats op losstaande stoeltjes. We varen langs de Floating Market, helaas nu niet zo druk omdat er vooral ‘s ochtends gehandeld wordt en stoppen even later bij een Imker voor een kopje thee met echte honing. Daarna varen we door en stappen weer uit bij een familiebedrijfje dat kokossnoepjes maakt, poprijst (zoiets als popcorn maar dan van rijst), en een winkeltje heeft met allerlei kleine koopwaar. We krijgen ook nog rijstwijn aangeboden, dit zit in grote glazen potten waar ook slangen in zitten. Dit is meer voor de sier dan dat de slangen invloed hebben op de smaak. Daarna varen we verder en steken een van de grote armen van de Mekong over. Aan de andere kant wachten ons twee wat kleinere bootjes op en stappen we per koppel over. Met deze twee bootjes, met twee vrouwelijke stuurlieden, varen we een half uur op wat kleinere binnenwateren. Eenmaal terug op ons eigen jacht, stoppen we nog eenmaal voor een late lunch. Hier worden ons een gegrilde vis en garnalen voorgeschoteld met natuurlijk rijst en groenten. Tegen half vijf stappen we van de boot, onze Mekong vaart zit erop. Ons busje met onze bekende chauffeur staat ons al op te wachten.

Vanaf hier rijden we bijna 2 uur naar onze overnachtingslocatie, Mekong Home, dit is een klein eco resort aan de Ham Luong River, nabij Ben Tre. Het is al bijna donker als we er aankomen. Het laatste stuk is even zoeken, want het resort ligt niet direct aan de openbare weg. Er staat wel een bord langs de weg, maar dan is het nog 200 meter op een smal pad door het bos voordat we er zijn. We worden met een kopje groene thee welkom geheten door de eigenaresse. Vervolgens krijgen we onze kamers toegewezen. Een ruim optrekje van alle gemakken voorzien, ook een airco. Het water voor de douche wordt centraal verwarmd door een zonneboiler, dus het kan een paar minuten duren voordat er warm water uit jouw douchekop komt. Nadat we ons even hebben opgefrist kunnen we direct aan tafel voor het avondeten. Als afsluiting van de maaltijd, zeg maar toetje, krijgen we allemaal een teiltje water. Deze wordt onder de tafel gezet voor onze voeten. We kijken elkaar wat lacherig aan, maar het is toch wel relaxed na zo’n inspannende dag.

Dat teiltje, Zou het niet gewoon een hint kunnen zijn? Vieze voeten of zo? Ahhhh.

Heleen 2020-01-22 19:43:28

Die hoed staat je goed Jacq 😊👍

Simone 2020-01-22 21:17:05

Plaatje hè, met die puntmuts. Vroeger moesten we VOOR het eten de handen wassen, nu NA het eten de voeten?