Osijek

Kroatië, Osijek

Vanochtend rond 3 uur werden we wakker van de motoren, we zijn weer onderweg. We gaan de grens over van Hongarije naar Kroatië. Net voor de grensovergang, terhoogte van Mohacs (uit te spreken als Mohadsj) krijgen we douane controle. Het hele schip, de bemanning en de passagiers worden gecontroleerd. De verwachting is dat eea om 7 uur zal plaatsvinden. Per gang zullen we worden opgeroepen en moeten fysiek in de lobby verschijnen. We stoppen inderdaad om 7 uur en leggen aan een kade aan en wachten. Wij wachten in bed op de oproep, maar er gebeurd niet veel. We besluiten maar te gaan ontbijten en net als we klaar zijn worden we ontboden bij de douane. De paspoorten, die achter de lobby bewaard worden, liggen klaar op de balie. Deze krijgen we overhandigd, lopen daarmee naar de douanebeambte, we worden streng aangekeken, paspoorten gaan weer terug achter de balie, klaar, we kunnen doorlopen. Dat was het. En een minuut later zitten we weer aan de koffie/thee.

De rest van de ochtend varen we verder op een zeer rustige Donau. Van Duitsland, via Oostenrijk tot aan Budapest was er veel verkeer op de Donau, zoals cruiseschepen en veel binnenvaartschepen. Maar vanaf Budapest hebben we bijna de gehele tocht alleen gevaren. Ook was het eerste deel zeer afwisselend omdat we veel sluizen door moesten. Het verval van de Donau is na Budapest ook zeer beperkt, dus zijn er ook nauwelijks sluizen. Als we de grens zijn gepasseerd is de rechteroever Kroatië en de linkeroever Servië. Na 1 uurtje varen draaien we de Drava/Drau op, een Kroatische rivier die uitmondt in de Donau. Dit is tijdens onze hele reis de enige keer dat we de Donau verlaten. We varen de Drava/Drau op tot Osijek voor de namiddag-excursie. We brengen een niet zo interessant bezoek aan een lokale boerderij. Daarna gaan we naar een natuurpark en varen met een elektrische boot in het park "Kopacki Rit". Dit park is sinds 1967 een beschermd gebied. Het is een overstromingsgebied tussen de twee rivieren Drava/Drau en de Donau en het park werd in 2012 als deel van het ‘Mura-Drava-Donau Biosphere Reservaat’ benoemd door UNESCO. We sluiten de excursie af met een rondleiding door Osijek en bezichtigen de nog onder renovatie liggende burcht. Rond 18.00 zijn we terug op de Edelweiss.

We maken ons op voor de speciale Piraten avond met buffetdiner. Het bedienend personeel heeft zich als piraat verkleed, wij niet. Als we binnenkomen zijn ook de tafels door de piraten onder handen genomen, alles ligt overhoop, glazen plat, servetten als proppen op tafel en tafelnummers door elkaar gegooid. Een gezellige boel. Met onze vaste tafelgezellen vermaken we ons prima, we gaan dan ook als laatste van tafel. Aansluitend zitten we nog even in bar en lezen we nog wat en schrijf ik nog een stukje voor mijn dagboek. Maar uiteindelijk gaan ook wij lekker slapen.