Awaradam

Suriname, Awaradam

Na het ontbijt varen we een stukje stroomafwaarts en brengen een bezoek aan een verschillende dorpjes. Na een half uurtje komen we aan bij het eerste dorpje, Kosindo. Hier lopen we naar het gemeenschapshuis, want we krijgen van de lokale bevolking een presentatie van verschillende dansen. Alle dansen hebben een betekenis zoals een welkomsdans en een kennismakingsdans. Bij bijna alle soorten dansen worden we uitgenodigd mee te doen. Ook hier blijkt weer dat wij niet zo'n best ritmegevoel en bewegingsmotoriek hebben. De dansgroep lacht ons wederom hartelijk toe, of uit? Niek loopt met zijn videocamera rond en lijkt zo de dans te ontspringen. Op het eind wordt hij in een stoel op de dansvloer gezet en komt een danseres om hem heen dansen. Of het een verleidingsritueel is of een paringsdans, ik weet het niet, maar Niek heeft er veel plezier om. Hij mag daarna zelf een meisje aanwijzen en wederom danst ze om hem heen. Ter afsluiting van deze verwelkomingen wordt iedereen uitgenodigd te dansen. Vermoeid maar tevreden nemen we daarna afscheid en wandelen verder het dorp in. We lopen langs een school en knopen hier en daar een praatje aan met de lokale bevolking. Vanzelfsprekend worden ook lokaal gemaakte voorwerpen te koop aangeboden. Iedereen besluit iets te kopen. We lopen verder en lopen een ander dorpje in. Ook hier worden weer verschillende waren te koop aangeboden. De wil om iets te koen is wat afgenomen, bij het volgende dorp wordt niets meer gekocht. Het is beter dit vooraf aan te kondigen, dan kunnen we fatsoensheidshalve bij iedereen wat kopen. Een stuk verder stroomafwaarts stappen we weer op ons bootje en varen we weer terug. Bij de aanlegplaatsen bij van de verschillende dorpjes wordt door de moeders de was gedaan en spelen hun kinderen in het water. Als wij langs komen rennen twee blote jongetjes de trap op en staan boven aan de trap gierend van de lach met hun billen te zwaaien. Rond half twee komen we weer bij onze Lodge aan en kunnen meteen eten: kip met frites, komkommersalade en pindasaus. Mmmmmmmmm..............lekker.

's Middags heeft alleen Simon zich aangemeld voor het uitje, vissen op Piranja's!! We zullen de spannende verhalen wel horen want wij blijven een middagje lekker "thuis" voor het inmiddels traditionele hangmatten en lezen. Terwijl wij op onze veranda zitten horen we aan de overzijde van de rivier veel gerommel in het bos. We zien op verschillende plekken de takken bewegen, het is een hele troep kleine aapjes die door het bos slingeren. Af en toe zien we er eentje van de ene op de andere tak springen, helaas veel te klein en veel te snel om op de gevoelige plaat te kunnen vastleggen. Laat op de middag komt Simon weer terug en de groep heeft 2 Piranja's gevangen. 1 is er door de gids Eddie gevangen en de ander door een van de gasten. Het avondeten bestaat naast rijst en groenten ook uit recent gevangen vis. Helaas is het geen goed gefileerde vis, want iedereen zit zeer voorzichtig te kauwen en haalt met regelmaat grote en kleine graatjes uit zijn mond. De meesten hebben daar geen zin in en blijft dus veel vis onaangetast in de schaal.

De gisteren door de overvloedige regen afgelaste avondvaart vindt nu wel plaats. Het is droog weer en bijna volle maan, dus ideaal weer om de rivier af te drijven en met zaklampen dieren te spotten. Onze boot komt deze avond niets tegen, de andere boot zou een paar kaaimannen hebben gespot. Was dit deel teleurstellend, het is razend knap om in het donker met hoge snelheid weer stroomopwaarts te varen. Op verschillende plaatsen liggen grote rotsformaties in het water. Overdag is het al een kunst om daar omheen te varen, maar onze stuurman doet dat nu in het donker zeer behendig. Regelmatig scheren we net langs een rots, maar we komen ongeschonden op ons kampement aan. We nemen nog een drankje voor we naar bed gaan. Sommigen gaan morgenvroeg met een tochtje over het water mee, om de natuur te zien en horen ontwaken. De anderen blijven dan nog even liggen. Het ontbijt op onze laatste dag is zoals standaard voor iedereen om 8 uur.