Gettysburg - Battlefield Tour

Verenigde Staten, Gettysburg

Als we wakker worden eten we op de kamer. Met een goeie supermarkt op 100 meter van ons hotel, kunnen we zelf een beter ontbijt maken als het standaard hotel ontbijt. Vandaag staat in het teken van de Amerikaanse burgeroorlog en wel de slag rond Gettysburg. Rond 10.30 staan we bij het Visitors Center. Hier krijgen we een film te zien, duidelijk ingesproken door Morgan Freeman. De film geeft een overzicht van de burgeroorlog. Vanaf het interne conflict in de USA, de oorlog zelf en het einde ervan. De slag rond Gettysburg betekende niet het einde van deze oorlog, maar betekende waarschijnlijk wel een beslissende wending ervan. De Union (noordelijke staten) versloegen hier de Confederates (zuidelijke staten) van General Lee. Na de film bezoeken we een soort van Panorama Mesdag, maar dan van de slag rond Gettysburg. Tot slot bezoeken we het Museum of the American Civil War. Dit geeft een uitgebreide beschrijving van de burgeroorlog met foto’s en uitrusting van de militairen. Voordat we naar buiten gaan bezoeken we de winkel met veel te dure artikelen en drinken we nog een veel te grote koffie.

We stappen in de auto en rijden aan de hand van een app de Battlefield Tour. Dit is een route met 16 markante punten op het voormalige slagveld. Later zal blijken dat er veel en veel meer markante punten op de route te zien zijn. Er staan tientallen kanonnen en honderden gedenkstenen. Iedere gedenksteen beschrijft de eenheid, met de staat waar de eenheid vandaan kwam, maar ook het aantal slachtoffers van deze eenheid. Van elk van de markante punten heb je een goed overzicht van het slagveld en de app geeft een aanvullende toelichting daarop. Na markant punt 6 (Pitzer Woods), beklimmen we de observatietoren. Als we boven staan valt de leesbril van Jacqueline naar beneden. Naar later blijkt stuitert deze tegen de toren en valt kapot op de grond. Op een van de traptredens vinden we 1 glas terug (zie foto) en op de grond het andere glas. Het montuur vinden we niet meer. De schatgravers van Gettysburg zullen wel gek opkijken als ze een montuur vinden op het slagveld😉 Even verder stappen we uit bij Little Round Top, een kleinere heuvel naast Big Round Top. Hier maken we foto’s als ik naast een standbeeld sta van Generaal Warren. Hij kijkt uit over het slagveld en ik kijk met hem mee. Totdat ik terecht gewezen wordt door een van de gidsen die er rondloopt. Hij wijst vriendelijk op het bordje “verboden te beklimmen”, me verontschuldigend spring ik van het rotsblok af🤭 We eindigen onze rondtoer bij Cemetery Hill, dit is de hooggelegen begraafplaats van Gettysburg. Deze civiele begraafplaats was er al voor de oorlog, maar is vanwege de ligging een belangrijk verdedigingspunt van de Union geweest. Na de slag zijn hier vele doden van de slag (7000 man) begraven. Ook liggen hier graven van veteranen die later zijn gesneuveld of overleden. Naast de vele doden waren er ook zo’n 45.000 gewonden en vermisten.

Na dit indrukwekkend bezoek (een echte aanrader), bezoeken we het kleine, maar gezellige centrum van Gettysburg. Hier nuttigen we een biertje voordat we naar de outlet van Gettysburg gaan. Hier slagen we erin wat schoeisel, sketchers (met memory foam😂) en kleding te kopen. Op weg naar het hotel eten we een lekkere steak bij een steakhouse zonder biertje, men schenkt er geen alcohol! Dan nog maar een wijntje op de kamer voordat we gaan slapen.

Een nieuwe missie. Op zoek naar een leesbril anders kan ze je verslag niet lezen en dat zou zonde zijn. En het montuur woedt ooit wel eens opgegraven 😜

Nicole 2019-09-14 09:05:58

Gelukkig heb ik nog wat extra reserve brillen bij me. 😁😁