Gettysburg - Harpers Ferry - Washington

Verenigde Staten, Washington D.C.

Om 10 uur rijden we weg bij ons hotel naar het 100 km verderop gelegen Harpers Ferry. Volgens onze tipgeefster, Janneke, zou dit een leuk plaatsje zijn. Na elven rijden we het stadje in en proberen voor onze auto een plekje te vinden. We volgen de borden “P” en worden even makkelijk het stadje weer uitgeleid naar een ver afgelegen parkeerplaats die ook nog een vol blijkt te zijn. We proberen het nogmaals en blijven bij een plek staan waar we alleen met een parkeer-app mogen parkeren. Die krijgen we hier natuurlijk niet gedownload dus rijden we maar weer aan en volgen de borden naar het visitors centrum, zo’n 5 km verderop. En daar moeten we 15 dollar voor het parkeren betalen, dacht ik. Het blijkt een nationaal park te zijn en dat zijn de entreekosten. Jacqueline reageert meteen en pakt de America is Beautiful Pass. Deze Pass hebben we bij onze vorige reis met Nicole en Ivo hebben gekocht en deze is nu nog 2 weken geldig. We worden direct binnengelaten en kunnen meteen het pendelbusje naar Harpers Ferry nemen.

Het is een klein plaatsje en op een mooie weekenddag zoals vandaag zijn er veel toeristen te bekennen. De plaats ligt aan de oevers van de rivieren Shenandoah en Potomac. Ene Robert Harper startte hier een veerdienst over de Potomac voor de kolonisten en dus is de huidige naam Harpers Ferry wel goed te verklaren. In 1799 werd hier een wapenarsenaal gevestigd. In 1833 en 1834 lag er resp een kanaal en een spoorlijn naar de stad. Hiermee is wel verklaarbaar waarom deze plaats in de Amerikaanse Burgeroorlog een strategische rol vervulde en wel 8 keer wisselde van eigenaar. In het stadje zijn nog veel sporen van die tijd terug te vinden. Veel gebouwen zijn nu ingericht als museum of als winkeltjes met spullen of bv snoepgoed uit die tijd. Ook kleden mensen zich naar die tijd en spelen de historische gebeurtenissen na, de zgn re-enactments.

In de loop van de middag pakken we het pendelbusje terug en gaan met de auto richting Washington, ruim een uur rijden. We stoppen nog even bij een grote outlet en kopen nog een paar echte Levi’s spijkerbroeken voor 40 dollar. Tegen zessen komen we bij ons hotel aan, pal naast een Ikea. Lekker makkelijk, morgenochtend een ontbijtje voor 1 dollar! Aan de andere kant van het hotel zit een Buffalo Wings. Hier nemen we in een typisch Amerikaanse setting, met heel veel Tv’s, onder het genot van een pulletje bier een portie (te) spicy Chicken Wings en Chicken Wraps. We gaan terug naar het hotel lekker slapen. Althans dat hopen we, op onze gang is een bus met schoolkinderen neergestreken en maken heel veel herrie. Nu kijken of de schoolleiding de klas in de hand heeft.

Aahhh daar is die America is beautiful pas. Ik was hem al kwijt 😃😃komt ie toch nog van pas. Echt typisch Amerikaanse huizen.