Hue, half bewolkt en 30 graden

Vietnam, Thành phố Huế

Lekker een beetje uitslapen, pas om 09.00 uur ontbijten. We gaan vandaag in de omgeving van Hue fietsen. Van het reisbureau hebben we een paar fietsroutes meegekregen, want dat schijnt erg leuk te zijn. Het hotel heeft gratis fietsen beschikbaar van redelijke kwaliteit, helaas allemaal van het type: One size fits all. Voor mij en Ivo past het nog wel, maar voor de beide dames moet de zadelpen op kritische hoogte worden afgesteld. Ook deze fietsen hebben allemaal een mandje voorop, inmiddels bekend van de ET-fiets. In Nederland wil je als man niet met zo'n fiets worden gezien, maar hier toch verrekte handig; rugzak kan erin, fototoestel (dus ook snel bij de hand), flesje water en kaart. Toch niet verkeerd op 10.000 km afstand van Nederland.

Rond 10 uur vertrekken we. Gisteravond al een kaartstudie gedaan ter voorbereiding en in de 1e regel van de routebeschrijving stond al een storende fout; startpunt, houdt op kruispunt X noord-west aan en dat moest noord-oost zijn. Maar goed misschien was het wel een test, dan zijn we hiervoor al geslaagd! We rijden alleen op de routebeschrijving, geen TomTom, geen kaarten op de telefoon, gewoon goed lezen. Soms was het niet makkelijk, omdat er ook stond: ga na 350 meter rechts af en we hadden geen hulpmiddelen om de afstand te bepalen. Maar toch gaat het allemaal behoorlijk soepel, maar niet snel. We rijden vooral in de stad erg rustig met dat drukke verkeer. En ook met z'n vieren rijden vergt meer discipline. Daarnaast heeft iedereen een fototoestel bij zich en meestal wil je allemaal op een ander moment een fotootje maken of een "Nico videoshot". Dat is een shot waarbij eerst iedereen moet stoppen en rijdt er een door, dat is dan Nico, om een video opname te maken. Je rijdt dan pas verder als"Nico" klaar staat voor de opname, eenmaal voorbij moet je allemaal weer wachten op "Nico".

Het is vandaag de eerste echt warme dag, 30 graden met zonnetje, dus het luie winterzweet komt vlot los. Veel drinken is dus belangrijk. Ook belangrijk is het om je goed in te smeren met zonnebrandcreme, want ons blanke huidje heeft nog niet veel weerstand. Iedereen heeft zich goed ingesmeerd, ook Nicole, met dagcreme! Tsja, dat helpt niet zoveel Nicole! zij had dan ook 's avonds het grootste rood/wit contrast tussen bedekte en onbedekte huid. We stoppen regelmatig om wat te rusten, uit de zon te zijn en om wat te drinken. Bijna overal worden we enthousiast ontvangen en krijgen we voor bar weinig geld wat te drinken, zo'n 2 a 2,50 euro voor 4 drankjes. Het leuke van fietsen is dat je overal erg dichtbij komt: je ziet waar de locals wonen, je fietst tussen de rijstvelden en tussen de grafvelden, je fietst over de snelweg of over wegen die plotseling ophouden te bestaan. De wegen zijn meestal van slechte kwaliteit, het is dus erg goed opletten dat je niet plat rijdt in een kuil, want daar zijn er veel van en een bandenplaksetje behoort niet tot de standaard uitrusting. Na vierenhalf uur rijden we de buitenwijken van Hue weer binnen. In ons geval is dat een nieuwbouwwijk met allemaal nieuwe straten. De routebeschrijving komt dan hier ook niet meer overeen met de werkelijkheid, dus hulp is geboden. We krijgen van velen goedbedoelde maar totaal onbegrijpelijke aanwijzingen, zij spreken geen woord Engels en wij geen Vietnamees. Twee jongens helpen ons wel verder met een kaart van de stad Hue, als we verder willen rijden krijgen we zelfs de kaart mee! Met iets vertraging komen we rond 15.00 uur weer bij ons hotel aan.Tijd voor een lekkere douche en een massage. Voor nog geen 30 euro laten we onze vermoeide spieren eens lekker verwennen, wij zelf voelen ons daarna ook een stuk relaxter.

's Avonds gaan nog even de stad in voor een hapje eten. Eenmaal in de stad gaan we ook nog even terug naar een winkel met wandtegels met schilderingen erop, hierin zijn ook eierschalen verwerkt. Gisteren hadden we hier al een blik op geworpen en vandaag waren we vastbesloten er een of twee te kopen. Veel korting kregen we niet, 10% slechts, maar wel een mooie aanwinst. Bij terugkomst komt ook onze kleding terug van de wasserij, 's ochtends ingeleverd en 's avonds alles retour. Ook mijn schoenen hebben een opknapbeurtje gekregen, die zagen er met al die wandelingen en het wisselvallige weer niet netjes meer uit. Alles weer de koffer in, hiermee moeten we de rest van de vakantie uit kunnen komen. En nu lekker naar bed, morgenochtend wacht de oude keizerlijke stad van Hue.