New York, Staten Island Ferry, Soho, WTC

Verenigde Staten, New York

Rond 8 uur worden we langzaam wakker. Na een vermoeiende dag gisteren, hebben we duidelijk een goede nachtrust nodig gehad. Er wordt eerst weer een kopje thee gezet en geleidelijk worden de plannen voor vandaag kenbaar gemaakt. Volgens de weersverwachting gaat het rond de middag regenen, dus plannen we eerst een “buiten” programma en vanmiddag wat meer binnen activiteiten. Dat plannen doen we met behulp van Eric. Dit is een website die tips geeft over bezienswaardigheden, leuke plekken, eten, vervoer etc. in New York. De handige app, Erics New York, is een erg makkelijk hulpje op je telefoon.

We gaan eerst met de metro naar de Staten Island Ferry, slechts 1 halte bij ons verwijderd. Daar aangekomen zien we een Subway, broodjeszaak, en nemen daar 1 broodje en kunnen deze met gemak door drieën delen voor ons ontbijt. De Staten Island Ferry is een gratis ferry tussen Manhattan en Staten Island. Voornamelijk bedoeld voor de forenzen tussen deze locaties, maar wordt ook veel gebruikt door toeristen. Vanaf de ferry heb je een uitstekend zicht op de skyline van Manhattan en je vaart langs het Vrijheidsbeeld. Dat er ook veel toeristen op de ferry zitten blijkt wel uit het feit dat bij aankomst op Staten Island een groot deel van de passagiers linea recta de terugtocht aanvaarden. Dus al met al staan we na een uur weer in Manhattan.

Hier pakken we weer de metro, Yellow line, naar SoHo. SoHo staat voor South Houston, een buurt die ten zuiden van de Houston Street ligt. Er bestaat dus ook een NoHo. Nooit geweten! In dit gebied liggen ook buurten zoals Chinatown en Little Italy. In dit gebied stappen we uit de metro en slenteren lekker door leuke straatjes met heel veel winkeltjes en restaurantjes. Rommelwinkeltjes, leuke winkeltjes en hele dure winkels. Terwijl we er een uurtje rondlopen begint het toch te regenen, eerst zachtjes, later toch wel harder. We waren met regenjassen en een plu wel voorbereid, maar besluiten toch even een Italiaanse lunch te nemen om zo even van de regen af te zijn. Maar na een uurtje regent het nog en dus besluiten we toch maar het binnen programma te pakken, een bezoek aan het 9/11 Memorial. We nemen de metro 3 haltes terug en kunnen vanaf daar geheel droog naar het Museum lopen. Het gebied waar vroeger de Twin Towers stonden inclusief de andere WTC gebouwen is nu een gigantisch Museum geworden. Aan het oppervlak de twee waterpartijen op de locatie van de torens met een park, het museum zelf is ondergronds gebouwd. Al met al lopen we hier 2 uur rond, ondanks dat we weten wat er is gebeurd, maakt het geheel toch weer heel veel indruk.

Na een korte rustpauze op de kamer, waarbij we in elk geval weer droge sokken en schoenen aantrekken, gaan we weer met de metro richting Times Square. We eten dit keer bij Hooters, een zaak waar het eten typisch Amerikaans is, maar de bediening niet. De vaak jonge bediensters dragen hele korte broekjes en t-shirts die heel diep zijn uitgesneden. Ondanks deze setting eet hier een doorsnee van de lokale bevolking, dus ook gezinnen met jonge kinderen. Meteen na het eten gaan we terug naar ons hotel. Na zo’n drukke dag met de nodige regen zijn we weer aan wat slapen toe.

De dagen vliegen voorbij he als er zoveel te zien is. Geen last van verkoudheden?

Nicole 2019-09-07 09:31:14

Hè Nicole, ik probeer deze gedachte helemaal te blokken😉 So far, so good (knock on wood). Vandaag weer een zonnige dag, 26 graden, nu naar High Line en vanmiddag fietsen in Brooklyn.

Henk 2019-09-07 14:56:34

Jullie zullen de eerste 2 foto's vaak in tijdschriften of op tv gezien hebben maar in het echt is het wel heel anders! Veel plezier en fiets ze!😘