Ho Chi Min stad - Hongkong - Düsseldorf, Onbewolkt en 28 graden

Vietnam, Ho Chi Minh City

Na het ontbijt hebben we een kamer uitgechecked, de ander mogen we tot 14.00 uur gebruiken. Dat is wel makkelijk, dan kunnen we net voor vertrek nog even douchen en schone kleren aan voor we gaan vliegen. Het ochtendprogramma doen we voor het eerst gescheiden. Ivo en Nicole gaan op zoek naar een kleine gong en wij gaan naar het bekende War Remnants Museum voor een lokale blik op de Vietnam oorlog. Beide activiteiten liggen in verschillende wijken tov het hotel, dus dat moeten we even apart doen. Het museum is een kwartiertje wandelen van ons hotel en de temperatuur is nog aangenaam. Deze is nl gisteren met de vele regen behoorlijk gezakt.

Het is heel druk bij het museum, waarschijnlijk omdat het weekend is. Maar we lopen rustig over het terrein, waar verschikkende vliegtuigen, tanks, artillerie etc staan, allemaal door de Amerikanen achtergelaten. Verder laat men zien hoe gevangen genomen militairen werden vastgehouden, in hele kleine cellen of in kooien. In het hoofdgebouw zelf is vnl een fototentoonstelling te zien. Sommige foto's hebben wereldwijd prijzen gewonnen en zijn inmiddels overal wel bekend. Voor mij zijn de meeste foto's onbekend en vaak heel gruwelijk. Het zijn fotoseries over de gruweldaden die de Vietnamese bevolking is aangedaan, maar ook zijn er foto's over de omstandigheden waaronder zowel de Vietcong als ook de Amerikanen hebben gevochten. Er zijn ook fotoreportages over protestacties in Amerika en vele andere landen, oa ook Nederland, om deze waanzinnige oorlog te stoppen. Ook de gevolgen van het gebruik van chemische middelen, vooral agent orange (ontbladeringsmiddel), voor de lokale bevolking, voor de gebruikers zelf maar ook de natuur komen allemaal ruim in beeld. Kortom een zeer indrukwekkende tentoonstelling.

We gaan vervolgens verder en lopen nog een stuk door Ho Chi min stad, naar het oude postkantoor, dat is nu wel open, buiten drinken we wat in Café La Poste. Met een grote boog lopen we terug naar ons hotel en schieten nog wat foto's. Bij het hotel aangekomen nemen we nog een douche, pakken onze koffers en gaan naar de lobby om vandaar uit te vertrekken naar Tan Son Nhat, Ho Chi Min International Airport. De chauffeur is wederom op tijd en een half uurtje later staan we op het vliegveld, waar het zeer rustig is. Ik had al via internet ingechecked, dus op het vliegveld gaat het lekker snel, de koffers worden direct doorgeboekt naar Düsseldorf en ook de boardingpass voor Hongkong krijgen we al mee. Na een rustige vlucht van ruim 2 uur landen we in Hongkong. We moeten ons ongeveer 1 uur vermaken dan kunnen we weer boarden voor de ongeveer 12 uur lange vlucht naar Düsseldorf.

Mooie vakantie. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke boek. (en natuurlijk naar de HRC-pins)

Rob en Yvonne 2017-04-02 11:06:16

Een goede vlucht terug!😘 Ben straks benieuwd naar al jullie verhalen!