Wenen

Oostenrijk, Wien

's Ochtends als we wakker worden liggen we al aangemeerd in Wenen. Rond 8 uur rijden 3 bussen weg van het schip voor de geplande rondleidingen in Wenen. Wij ontbijten in een bijna lege eetzaal en gaan rond 08.30 uur op weg. We lopen ongeveer 15 minuten naar de U-Bahn (Metro) en staan in 10 minuten in hartje Wenen bij de Stephansdom.

Met een klein kaartje van het centrum van Wenen in de hand, met een tiental bezienswaardigheden, lopen we allereerst naar het Staats Opera gebouw. De eerste voor Sanne geplande selfie, met het Operagebouw op de achtergrond, mislukt. Net op het moment van afdrukken komt er een rode tram voorbij. De tweede, of was het de derde of vierde, selfie lukt. Een selfie blijft een moeilijke foto, de coördinatie bij Jacq ontbreekt of mijn armen zijn gewoon tekort! We vervolgen onze weg naar de Neue Burg (daar woont de president) en lopen rond het gebouwencomplex en staan we voor de Spaanse Hofrijschool met de Lipizzaner paarden. Het is even na 10 uur en op dat moment wordt er met deze paarden getraind. We kopen tickets en kijken een uur lang naar de verschillende oefeningen die voor een redelijk groot publiek worden uitgevoerd. We lopen daarna verder, kopen wat postzegels bij het postkantoor voor de diverse ansichtkaarten en drinken een kop koffie bij een typisch Weens café, Schwarzenberg.

In de stad hebben we posters gezien van een tentoonstelling oa met schilderijen van Gustav Klimp. Recent hebben we een film gezien over deze schilder, over de teruggave van een van zijn schilderijen aan een erfgenaam nadat dit schilderij in de 2e WO door de Duitsers gestolen was en na de oorlog in Oostenrijks overheidsbezit was gekomen. Lang verhaal, mooie film, maar ook mooie schilderijen. Dus wij naar het paleis/museum Belverdere, ongeveer 10 minuten lopen van het café. Een zeer mooie tentoonstelling, ook met schilderijen en beelden van andere kunstenaars. Hierna wandelen we dwars door het centrum van Wenen naar het Hard Rock Café, dit is een wereldwijde keten. Na oa Amsterdam, Hongkong, Malakka, Ho Chi Min stad, Las Vegas, Los Angeles en nog vele steden kunnen we weer een Hard Rock Café speldje aan onze verzameling toevoegen. Het is inmiddels 15.00 uur geworden en we gaan terug naar de Edelweiss, wederom met de U-Bahn en wandelend zijn we nog voor de bussen terug.

Rond 18.30 volgt de dagelijkse briefing van Alexander. Het plan voor morgen: voormiddag vrij en namiddag naar Kolocsa/Hajos, de wijnkelders. Ook wijst hij ons op de bijzonderheden onderweg: tijdens het diner passeren we de Slowaakse hoofdstad Bratislava (daar stoppen we op de terugweg), links van de Donau is Slowakije en rechts nog Oostenrijk. 50 km na Bratislava ligt het sluiscomplex Gabcikovo met een van de nieuwste sluizen in de Donau, hier wordt een hoogteverschil van bijna 20 meter overbrugd. Na het diner besluiten we daar nog even voor wakker te blijven en gaan het dek op. Als we sluis invaren zien we het omliggende land al veel lager liggen. Het zakken in de sluis gaat snel en de betonnen wand, op slechts een paar centimeter van ons raam, ontneemt ons snel alle zicht. Rond 23.00 uur varen we de sluis uit en gaan wij naar bed.