San Francisco - City Tour

Verenigde Staten, San Francisco

ÍNa een eenvoudig ontbijt, aangevuld met wat eigen attributen zoals kaas, yogert en eigen brood, vertrekken we voor een City Tour door SF. Deze Tour komt uit de Capitool Reisgids USA en is ongeveer 49 Miles lang. Rond half twaalf komen we over de Bay Bridge in SF aan en dat is ook het startpunt van de toer.

Met de iPad op schoot met daarop de route en de verklaring van de 37 interessante punten beginnen we onze rit. Een aantal punten slaan we over omdat we deze al eerder hebben gehad, zoals Alcatraz en Treasure Island. Het eerste deel van de rit voert ons langs de verschillende pieren en het Financiel District van de stad. We stoppen een uurtje om te wandelen in het exclusieve winkelcentrum, Union Square, en nuttigen daar een zeer goede en betaalbare cappuccino. We vervolgen onze weg door Chinatown en rijden richting de Painted Ladies, een zestal huizen die bekend zijn geworden van de serie Full House, met de tweeling. We maken er wat foto's en horen van omstanders dat recentelijk 1 huis voor het lieve sommetje van 12 miljoen dollar van de hand is gedaan. Dat is heel veel geld, zeker voor een huis waar toeristen af en aan komen en op je stoep en trap poseren voor een foto, zoals wij overigens ook hebben gedaan.

Wij rijden verder naar Lombardstreet, de straat met de meeste S-bochten, over de kortste afstand, te wereld. De bewoners van deze straat waren alle dagjesmensen een beetje zat en besloten de straat te voorzien van veel bochten in de hoop ze af te schrikken. Dit is volledig mislukt, juist nu lopen er ontzettend veel toeristen en staan de auto's in de file om door de straat te rijden. Ook wij sluiten aan in de file en rijden door deze straat. We rijden daarna weer langs de rand van de baai en komen uiteindelijk bij het Fort Point National, een fort op een van de oevers van de ingang van de baai, recht onder de Golden Gate Bridge. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht over de baai, de brug, Alcatraz en de stad zelf.

Het is inmiddels half vijf en we hebben nog amper de helft van de route afgelegd. De rest van deze route gaat wel sneller, de afstanden zijn wat groter en er zijn wat minder interessante punten. Zo rijden we langs verschillende lange zandstranden aan de Grote Oceaan, parken en waterpartijen. Juist in deze delen van de stad staan vooral veel leuke optrekjes, zeker zo dicht bij het strand. Verderop op de route rijden we Twin Peaks op en hebben een fantastisch uitzicht over de stad en de baai. Het laatste deel van de route is meer industriegebied en dus minder leuk.

Deze 49 mijl lange route is echt een aanrader. Stukken goedkoper dan met de bustour, 45 dollar pp, en je bepaalt je eigen tempo. We rijden uiteindelijk het centrum weer in en gaan een hapje eten bij een Indiaas restaurant. Alcohol verkopen ze er niet, maar er is geen bezwaar als je dat aan de overkant zelf koopt en nuttigt bij de maaltijd. Na het eten rijden we terug naar ons hotel, morgen bijtijds op, want we gaan richting LA, nog een rit van ongeveer 550 km.